Náboženský celibát jako evoluční hádanka
| 5. 12. 2022Reprodukce je podstatou evoluce. Proč tedy po staletí přežívá tradice, která rozmnožování zakazuje? Nový výzkum tibetských buddhistů přináší možné odpovědi.
Celibát neboli závazek žít bez manželství a pohlavního styku existuje v určité podobě v mnoha světových náboženstvích. V indickém džinismu je například považován za nezbytnou podmínku k dosažení mókši neboli osvobození duše. Všichni džinističtí mniši slibují, že se budou vyhýbat sexuálním vztahům, a i laičtí věřící jsou povzbuzováni k celibátu po narození prvního syna. Gautama Buddha prosazoval celibát jako ideální životní pravidlo pro všechny mnichy a mnišky a tato tradice je v buddhismu silná dodnes. V křesťanství se myšlenka celibátu objevuje od nejranějších počátků. Povinným závazkem pro vysvěcené osoby se ale stal až ve 12. století, a to zejména v římskokatolické církvi.
Téměř všechna náboženství vyžadují od svých věřících nějakou formu časové či fyzické oběti, ať už se jedná o modlitbu, pouť, či bolestivý rituál. Vzhledem k tomu, že rozmnožování je základním principem lidského života, bez něhož by tu nikdo z nás dnes nebyl, lze celibát považovat za jednu z největších obětí. Proč se někteří věřící dobrovolně či pod tlakem rodičů vzdávají možnosti mít potomky? Jak to, že tato instituce dávno nevymřela spolu s jejími praktikanty? Na tyto otázky se v současnosti pokouší odpovědět mezinárodní tým antropologů vedený profesorkou Ruth Maceovou z University College London [1,2].
Bratrské soupeření v Tibetu
Jako místo svého terénního výzkumu si zvolili okres Čone, ležící na severovýchodním okraji Tibetské náhorní plošiny v Číně. Jeho většinovými obyvateli jsou etničtí Tibeťané, kteří se živí tradičním zemědělstvím a chovem jaků a ovcí na zdejších rozsáhlých pastvinách. Přestože v období kulturní revoluce byly formální náboženské aktivity v této oblasti na dvě desetiletí pozastaveny, místní lidé zůstávají silně věřícími buddhisty, v jejichž životech hrají významnou roli kláštery. Tato centra vzdělání a moci, která v sobě tradičně spojovala funkce chrámu, školy, banky i soudního dvora, jsou domovem mnoha mnichů, kteří celý svůj život zasvěcují studiu buddhistických textů, modlitbám a nejrůznějším náboženským obřadům.