Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025
i

Aktuální číslo:

2025/10

Téma měsíce:

(Ne)pozornost

Obálka čísla

Hrát architekturu

 |  31. 5. 2021
 |  Vesmír 100, 414, 2021/6

Vliv médií na architekturu je již dlouho v oblasti zájmu teoretiků. V knihách The Alphabet and the AlgorithmArchitecture in the Age of Printing se Mario Carpo podrobně zabývá změnami, kterými prošla architektura s vynálezem knihtisku a které ji očekávají s příchodem elektronických médií. Beatriz Colomina ve svých pracích zkoumá roli fotografií a rentgenových snímků na modernistickou tradici. Vlivem rádia a televize na architekturu poloviny 20. století se zabývá Mark Wigley na příkladech projektů Buckminstera Fullera a Konrada Wachsmanna. Ačkoliv videohry nezpůsobily tak výraznou společenskou změnu jako knihtisk, rádio nebo televize, i ony zanechávají viditelné stopy ve vývoji architektury.

Někdy jsou tyto stopy celkem přímočaré. Jako příklad může sloužit využití technologií vyvíjených anebo popularizovaných herním průmyslem. Ačkoliv virtuální realita (VR) a rozšířená realita (augmented reality, AR) jsou technologie, jejichž původ se dá hledat v šedesátých letech a jejichž praktické využití se nejprve ujalo v letectví a kosmickém programu, populární (a cenově dostupné) aplikace VR a AR souvisejí především s vývojem videoher. Vývoj her jako Pokemon Go a hardwaru typu HTC Vive, Oculus Rift a Microsoft Hololens následovaly vizionářské architektonické projekty, např. návrh přestavby továrny Packard Plant v Detroitu od amerického architekta Grega Lynna, který byl prezentován touto novou technologií na Benátském bienále. Architektonické využití VR a AR přesahuje hranice prezentace. Autoři pavilonu SteamPunk pro architektonické bienále v Tallinu v roce 2019 využili tyto technologie v procesu stavby. Pavilon tvoří stovky vrstev dřevěné dýhy, ohnutých přímo na místě do důmyslných tvarů. Tento proces by nešel uskutečnit bez stálého porovnávání digitálního modelu a jeho fyzického protějšku z různých úhlů právě pomocí rozšířené reality. Výsledek je hybridem digitální výroby a tradičního manuálního řemesla – ruční práce s materiálem je konfrontována a ověřována pomocí digitálních technologií.

Nyní vidíte 36 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Architektura
RUBRIKA: Architektura

O autorovi

Shota Tsikoliya

Doc. MgA. Shota Tsikoliya, Ph.D, M.Sc., vystudoval Univerzitu ve Stuttgartu a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde spolu s prof. Imrem Vaškem vede ateliér Architektura III. Účastnil se realizace pavilonu ICD/ITKE Research Pavilion 2014–2015. Jeho odborným zájmem je využití vypočetních metod v architektuře v kontextu klimatické krize. Je spoluzakladatelem architektonického studia COLLARCH, kde pracuje od roku 2017 a kde se podílel na řadě oceněnýcharchitektonických realizací.

Doporučujeme

Zadání testu z titulní strany

Zadání testu z titulní strany

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Na titulní straně říjnového Vesmíru jsme otiskli Bourdonův test setrvalé pozornosti, známý také jako Bourdonův-Wiersmův test. Jde o tradiční...
Vypravěč velkých příběhů

Vypravěč velkých příběhů

Ondřej Vrtiška  |  29. 9. 2025
Je Jan Černý spíše imunolog, nebo buněčný biolog? Sám o sobě raději mluví obecněji jako o přírodovědci, do menších škatulek se nevejde. Stejně...
Když dva vidí totéž, není to vždy totéž

Když dva vidí totéž, není to vždy totéž uzamčeno

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Slavný citát, připisovaný polskému básníkovi Stanislawu Jerzy Lecovi a zhudebněný Ivo Jahelkou, říká, že seno voní jinak koním a jinak...