První kolektivní dům
| 6. 4. 2020V lázeňském centru Trenčianských Teplic, jejichž slávu odvál čas, rychle chátrá a v nenávratnu mizí jeden z nejkrásnějších domů, jaký kdy český tvůrce postavil. Budova známá jako Liečebný dom Machnáč je vrcholným dílem lyrického funkcionalismu i svého autora, architekta Jaromíra Krejcara. Bonviván, kterého proslavily spanilé noční jízdy po kavárnách a barech – podnikal je se svou ženou Milenou Jesenskou ve voze značky Austro Daimler –, přitom nebyl jen mimořádně talentovaný umělec, ale též zdatný organizátor. Spolu s Karlem Teigem to byl právě on, komu se letos stoleté Umělecké sdružení Devětsil podařilo dostat až na výsluní evropské avantgardy.
Na projektu lázeňského domu, jehož investorem byla Nemocenská pojišťovna soukromých úředníků a zřízenců v Praze, začal Krejcarův tým pracovat v roce 1929. Tedy v době, která díky progresivním stavebním technologiím a komponentům, poskytujícím architektům dosud nevídané možnosti, prahla po nových formách bydlení. Koncept tzv. boardinghousu, slučujícího výhody bydlení v rodinném a nájemním domě, tak byl jasnou a logickou volbou. Budovu proto utvářejí dvě diametrálně odlišná křídla, z jejichž pojetí je už na první pohled zřejmé, jaké funkci sloužila. Menší trakt, přístupný po tehdy netypické rampě, byl určen společenskému životu. Vedle recepce, jídelny a klubovny s krytou terasou (vybavené trubkovým nábytkem vyráběným podle návrhu Marcela Breuera firmou Thonet-Mundus) disponoval i střešní zahradou. Pro pobyt architekt zúročil také střešní krajinu obytného křídla, kterou proměnil v oblíbené, ovšem na dámskou a pánskou sekci důsledně dělené sluneční lázně, jimž dominuje železobetonový slunolam.