Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/10

Téma měsíce:

(Ne)pozornost

Obálka čísla

Sháníte prodavače do svého obchodu?

 |  4. 2. 2019
 |  Vesmír 98, 68, 2019/2

Zatímco atributy dobré prodavačky jsou obecně známé a obchodníci požadují po svých zaměstnankyních, aby byly upravené, vstřícné a milé (lehké flirtování s mužskými zákazníky není na škodu), atributy dobrého prodavače obecně známé nejsou. Švédsko-americký výzkumný tým ekonomů a psychologů se rozhodl prozkoumat, jaký vliv na utrácení zákazníků má míra dominance prodavače. V pilotním průzkumu se ptali zákazníků, zda si myslí, že atletický urostlý prodavač ovlivní výši částky, kterou u něj utratí žena či muž. Zákazníci obou pohlaví konzistentně předpovídali, že ženy utratí u takového prodavače více peněz. V následném experimentu se zaměřili na celkovou zaplacenou částku zákazníkem, na cenu konkrétních položek, a dokonce na velikost zobrazeného loga u značkového oblečení.

Překvapivě se však ukázalo, že na utrácení žen vzhled prodavače vliv nemá. Jeho dominancí se však nechali ovlivnit muži. V přítomnosti vysokého atletického prodavače muži utráceli více a kupovali si až dvakrát dražší modely konkrétních výrobků ve srovnání se ženami. Dokonce si muži v přítomnosti dominantního prodavače vybírali značkové oblečení s větším logem konkrétní značky.

Tento efekt se projevoval hlavně u mužů, kteří hodnotili prodavače jako dominantnějšího než sebe samé. Mírou hodnocení přitom byla výška postavy, což znamená, že vysocí muži vlivu prodavače příliš nepodléhali, zatímco malí se snažili zvýšit svou reputaci demonstrací nadité peněženky, případně okázalejšího, „značkovějšího“ zboží. Jste-li tudíž majitel prodejny nářadí, mototechny či obchodu se zbraněmi, vyplatí se vám zaměstnat vysokého prodavače. Jeho zdvořilost a úslužnost však také budou hrát roli.

Otterbring T. et al., J. of Marketing Res., DOI: 10.1509/jmr.15.0247

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie
RUBRIKA: Mozaika

O autorovi

Ivan H. Tuf

Doc. RNDr. Mgr. Ivan Hadrián Tuf, Ph.D., (*1974) vystudoval zoologii, ekologii a psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na katedře ekologie a životního prostředí PřF UP se zabývá převážně studiem půdní fauny.
Tuf Ivan H.

Doporučujeme

Zadání testu z titulní strany

Zadání testu z titulní strany

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Na titulní straně říjnového Vesmíru jsme otiskli Bourdonův test setrvalé pozornosti, známý také jako Bourdonův-Wiersmův test. Jde o tradiční...
Vypravěč velkých příběhů

Vypravěč velkých příběhů

Ondřej Vrtiška  |  29. 9. 2025
Je Jan Černý spíše imunolog, nebo buněčný biolog? Sám o sobě raději mluví obecněji jako o přírodovědci, do menších škatulek se nevejde. Stejně...
Když dva vidí totéž, není to vždy totéž

Když dva vidí totéž, není to vždy totéž uzamčeno

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Slavný citát, připisovaný polskému básníkovi Stanislawu Jerzy Lecovi a zhudebněný Ivo Jahelkou, říká, že seno voní jinak koním a jinak...