Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025

Aktuální číslo:

2025/5

Téma měsíce:

Pohlaví

Obálka čísla

Sháníte prodavače do svého obchodu?

 |  4. 2. 2019
 |  Vesmír 98, 68, 2019/2

Zatímco atributy dobré prodavačky jsou obecně známé a obchodníci požadují po svých zaměstnankyních, aby byly upravené, vstřícné a milé (lehké flirtování s mužskými zákazníky není na škodu), atributy dobrého prodavače obecně známé nejsou. Švédsko-americký výzkumný tým ekonomů a psychologů se rozhodl prozkoumat, jaký vliv na utrácení zákazníků má míra dominance prodavače. V pilotním průzkumu se ptali zákazníků, zda si myslí, že atletický urostlý prodavač ovlivní výši částky, kterou u něj utratí žena či muž. Zákazníci obou pohlaví konzistentně předpovídali, že ženy utratí u takového prodavače více peněz. V následném experimentu se zaměřili na celkovou zaplacenou částku zákazníkem, na cenu konkrétních položek, a dokonce na velikost zobrazeného loga u značkového oblečení.

Překvapivě se však ukázalo, že na utrácení žen vzhled prodavače vliv nemá. Jeho dominancí se však nechali ovlivnit muži. V přítomnosti vysokého atletického prodavače muži utráceli více a kupovali si až dvakrát dražší modely konkrétních výrobků ve srovnání se ženami. Dokonce si muži v přítomnosti dominantního prodavače vybírali značkové oblečení s větším logem konkrétní značky.

Tento efekt se projevoval hlavně u mužů, kteří hodnotili prodavače jako dominantnějšího než sebe samé. Mírou hodnocení přitom byla výška postavy, což znamená, že vysocí muži vlivu prodavače příliš nepodléhali, zatímco malí se snažili zvýšit svou reputaci demonstrací nadité peněženky, případně okázalejšího, „značkovějšího“ zboží. Jste-li tudíž majitel prodejny nářadí, mototechny či obchodu se zbraněmi, vyplatí se vám zaměstnat vysokého prodavače. Jeho zdvořilost a úslužnost však také budou hrát roli.

Otterbring T. et al., J. of Marketing Res., DOI: 10.1509/jmr.15.0247

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie
RUBRIKA: Mozaika

O autorovi

Ivan H. Tuf

Doc. RNDr. Mgr. Ivan Hadrián Tuf, Ph.D., (*1974) vystudoval zoologii, ekologii a psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na katedře ekologie a životního prostředí PřF UP se zabývá převážně studiem půdní fauny.
Tuf Ivan H.

Doporučujeme

Milostný život nálevníků

Milostný život nálevníků uzamčeno

Ivan Čepička  |  5. 5. 2025
Pohlavní proces, sex, je jedním ze zásadních vynálezů eukaryot. Projevy s ním spojené jsme zvyklí vídat na makroskopické úrovni, ať už to jsou...
Chromozomy, geny, hormony a pohlaví

Chromozomy, geny, hormony a pohlaví

Jaroslav Petr  |  5. 5. 2025
Na téma „ona a on“ se píšou básně, romány i dramata. Pestré a napínavé příběhy nabízí i příroda. Cesty, jimiž se může ubírat vývoj pohlaví...
Dřevěné mrakodrapy

Dřevěné mrakodrapy uzamčeno

Václav Sebera  |  5. 5. 2025
Nejvyšší člověkem postavené stavby jsou takové, které se přibližují, doslova drápou, k mrakům – mrakodrapy. Nepřekvapuje, že jejich nosné systémy...