Aktuální číslo:

2025/2

Téma měsíce:

Sklo

Obálka čísla

Sháníte prodavače do svého obchodu?

 |  4. 2. 2019
 |  Vesmír 98, 68, 2019/2

Zatímco atributy dobré prodavačky jsou obecně známé a obchodníci požadují po svých zaměstnankyních, aby byly upravené, vstřícné a milé (lehké flirtování s mužskými zákazníky není na škodu), atributy dobrého prodavače obecně známé nejsou. Švédsko-americký výzkumný tým ekonomů a psychologů se rozhodl prozkoumat, jaký vliv na utrácení zákazníků má míra dominance prodavače. V pilotním průzkumu se ptali zákazníků, zda si myslí, že atletický urostlý prodavač ovlivní výši částky, kterou u něj utratí žena či muž. Zákazníci obou pohlaví konzistentně předpovídali, že ženy utratí u takového prodavače více peněz. V následném experimentu se zaměřili na celkovou zaplacenou částku zákazníkem, na cenu konkrétních položek, a dokonce na velikost zobrazeného loga u značkového oblečení.

Překvapivě se však ukázalo, že na utrácení žen vzhled prodavače vliv nemá. Jeho dominancí se však nechali ovlivnit muži. V přítomnosti vysokého atletického prodavače muži utráceli více a kupovali si až dvakrát dražší modely konkrétních výrobků ve srovnání se ženami. Dokonce si muži v přítomnosti dominantního prodavače vybírali značkové oblečení s větším logem konkrétní značky.

Tento efekt se projevoval hlavně u mužů, kteří hodnotili prodavače jako dominantnějšího než sebe samé. Mírou hodnocení přitom byla výška postavy, což znamená, že vysocí muži vlivu prodavače příliš nepodléhali, zatímco malí se snažili zvýšit svou reputaci demonstrací nadité peněženky, případně okázalejšího, „značkovějšího“ zboží. Jste-li tudíž majitel prodejny nářadí, mototechny či obchodu se zbraněmi, vyplatí se vám zaměstnat vysokého prodavače. Jeho zdvořilost a úslužnost však také budou hrát roli.

Otterbring T. et al., J. of Marketing Res., DOI: 10.1509/jmr.15.0247

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie
RUBRIKA: Mozaika

O autorovi

Ivan H. Tuf

Doc. RNDr. Mgr. Ivan Hadrián Tuf, Ph.D., (*1974) vystudoval zoologii, ekologii a psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na katedře ekologie a životního prostředí PřF UP se zabývá převážně studiem půdní fauny.
Tuf Ivan H.

Doporučujeme

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem uzamčeno

Eva Bobůrková  |  3. 2. 2025
Přírodovědkyni Zuzaně Musilové učarovaly ryby. A to hlavně podivuhodné ryby hlubokomořské, s obrovskýma očima a strašlivými zuby. Byť mnohé z nich...
Doba skleněná

Doba skleněná uzamčeno

Obliba skla trvá už kolem 5000 let. Díky využití přírodních věd dokážeme prohloubit dosavadní poznání toho, kdy a kde se vyráběly skleněné...
Skleněný zázrak

Skleněný zázrak video

Marek Janáč  |  3. 2. 2025
Jeden z nejunikátnějších sklářských příběhů všech dob odstartovaly dvě rodinné tragédie. Leopoldu Blaschkovi z Českého Dubu zemřela na choleru...