Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/10

Téma měsíce:

(Ne)pozornost

Obálka čísla

Brufenujete?

 
 |  9. 3. 2017
 |  Vesmír 96, 180, 2017/3

Co mají společného slova brufenovat, googlovat, luxovat, rolbovatyoutubovat? Kromě toho, že jsou všechna slovesy zakončenými příponou -ovat, jde také o slova, která byla odvozena od vlastního jména, přesněji od názvu obchodní značky.

Pojmenování produktů nebo činností, ke které jsou používány, podle názvu obchodní značky nejsou v češtině ani v jiných jazycích neobvyklá. Tak například slovesa googlovat, youtubovat mají své ekvivalenty také v dalších jazycích. V angličtině jsou dokonce tato poměrně nová slova zachycena už i ve slovnících.

Ač jsou slova takto vytvořená v počátku své existence zpravidla spojována pouze s produktem konkrétní společnosti – lux, tedy „přístroj společnosti AB Lux (později Electrolux), který slouží k vysávání prachu“ – mohou časem získat širší, obecnější význam – v případě luxu „přístroj sloužící k vysávání prachu“.

K některým takovým slovům máme v češtině i synonymní protějšky, které jsou odvozeny od obecných jmen. Někdy tato synonyma vytlačují slova odvozená od obchodní značky, tak například spíše kopírujeme, než bychom xeroxovali (od značky tiskáren a kopírek Xerox), někdy jim směle konkurují, jako v případě vysávatluxovat. K jiným, jako například rolbovat (od názvu švédské společnosti Rolba), synonymum nemáme.

Zejména u novějších výrazů vytvořených tímto způsobem je souvislost se značkou zachována, kupříkladu googlovat, googlit – „vyhledávat na internetu pomocí vyhledávače Google“; youtubovat – „používat server YouTube (vyhledávat, zveřejňovat, sledovat na něm video)“; ale když si někdo posteskne „Šíleně mě bolí hlava, tak jdu brufenovat.“, nemusí už být zcela jasné, jaké značky bude lék užitý proti bolesti. Některé z takto vytvořených slov mají spíše charakter příležitostných výrazů, jako v případě uložtovat (od názvu serveru Ulož.to) nebo vaxovat (od značky vysavačů Vax), a jejich životnost je závislá na existenci dané obchodní značky. A zda budeme googlovat i bez Googlu, je otázka, na kterou dokáže odpovědět jedině čas.

Literatura

 

Poznámky

 

Citát

 

 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Magdalena Kroupová

Mgr. Magdalena Kroupová (*1983) vystudovala slovakistiku a polonistiku na Filozofické fakultě UK v Praze. V Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., se věnuje lexikologii a lexikografii. Je členkou autorského kolektivu připravovaného Akademického slovníku současné češtiny (www.slovnikcestiny.cz).

Doporučujeme

Zadání testu z titulní strany

Zadání testu z titulní strany

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Na titulní straně říjnového Vesmíru jsme otiskli Bourdonův test setrvalé pozornosti, známý také jako Bourdonův-Wiersmův test. Jde o tradiční...
Vypravěč velkých příběhů

Vypravěč velkých příběhů

Ondřej Vrtiška  |  29. 9. 2025
Je Jan Černý spíše imunolog, nebo buněčný biolog? Sám o sobě raději mluví obecněji jako o přírodovědci, do menších škatulek se nevejde. Stejně...
Když dva vidí totéž, není to vždy totéž

Když dva vidí totéž, není to vždy totéž uzamčeno

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Slavný citát, připisovaný polskému básníkovi Stanislawu Jerzy Lecovi a zhudebněný Ivo Jahelkou, říká, že seno voní jinak koním a jinak...