Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/9

Téma měsíce:

Cyklus

Obálka čísla

Brufenujete?

 
 |  9. 3. 2017
 |  Vesmír 96, 180, 2017/3

Co mají společného slova brufenovat, googlovat, luxovat, rolbovatyoutubovat? Kromě toho, že jsou všechna slovesy zakončenými příponou -ovat, jde také o slova, která byla odvozena od vlastního jména, přesněji od názvu obchodní značky.

Pojmenování produktů nebo činností, ke které jsou používány, podle názvu obchodní značky nejsou v češtině ani v jiných jazycích neobvyklá. Tak například slovesa googlovat, youtubovat mají své ekvivalenty také v dalších jazycích. V angličtině jsou dokonce tato poměrně nová slova zachycena už i ve slovnících.

Ač jsou slova takto vytvořená v počátku své existence zpravidla spojována pouze s produktem konkrétní společnosti – lux, tedy „přístroj společnosti AB Lux (později Electrolux), který slouží k vysávání prachu“ – mohou časem získat širší, obecnější význam – v případě luxu „přístroj sloužící k vysávání prachu“.

K některým takovým slovům máme v češtině i synonymní protějšky, které jsou odvozeny od obecných jmen. Někdy tato synonyma vytlačují slova odvozená od obchodní značky, tak například spíše kopírujeme, než bychom xeroxovali (od značky tiskáren a kopírek Xerox), někdy jim směle konkurují, jako v případě vysávatluxovat. K jiným, jako například rolbovat (od názvu švédské společnosti Rolba), synonymum nemáme.

Zejména u novějších výrazů vytvořených tímto způsobem je souvislost se značkou zachována, kupříkladu googlovat, googlit – „vyhledávat na internetu pomocí vyhledávače Google“; youtubovat – „používat server YouTube (vyhledávat, zveřejňovat, sledovat na něm video)“; ale když si někdo posteskne „Šíleně mě bolí hlava, tak jdu brufenovat.“, nemusí už být zcela jasné, jaké značky bude lék užitý proti bolesti. Některé z takto vytvořených slov mají spíše charakter příležitostných výrazů, jako v případě uložtovat (od názvu serveru Ulož.to) nebo vaxovat (od značky vysavačů Vax), a jejich životnost je závislá na existenci dané obchodní značky. A zda budeme googlovat i bez Googlu, je otázka, na kterou dokáže odpovědět jedině čas.

Literatura

 

Poznámky

 

Citát

 

 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Magdalena Kroupová

Mgr. Magdalena Kroupová (*1983) vystudovala slovakistiku a polonistiku na Filozofické fakultě UK v Praze. V Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., se věnuje lexikologii a lexikografii. Je členkou autorského kolektivu připravovaného Akademického slovníku současné češtiny (www.slovnikcestiny.cz).

Doporučujeme

Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost

Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost

Pavel Potužák  |  1. 9. 2025
Kolísání produkce, zaměstnanosti a inflace provází tržní ekonomiky minimálně od konce průmyslové revoluce. Proč v některých obdobích hospodářství...
Globální eliminace poliovirů očkováním

Globální eliminace poliovirů očkováním uzamčeno

Vladimír Vondrejs  |  1. 9. 2025
Je to už dávno (1960), co jsme u nás jako první na světě oslavili úplné odstranění poliovirů a rotariáni začali uvažovat o velké investici...
Do nitra Etny

Do nitra Etny

Lukáš Krmíček  |  1. 9. 2025
Etna neohrožuje jen zvědavé turisty či blízká lidská osídlení svými erupcemi. Může být nebezpečná i nestabilitou svých sopečných svahů.