Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025
i

Aktuální číslo:

2025/11

Téma měsíce:

Vlny

Obálka čísla

Renoirovy barvy

aneb Co prozradí analýza organických pigmentů o uměleckém díle
 |  1. 2. 2017
 |  Vesmír 96, 98, 2017/2

I zcela nepatrný vzorek odebraný z plátna dnes postačí, abychom mohli identifikovat původ malířského díla, druh používaných pigmentů i barevnost obrazu v době jeho vzniku. Vděčíme za to spektroskopické metodě SERS.

Kolem roku 1800 bylo malířům známo jen několik tuctů pigmentů, které se připravovaly hlavně rozemletím barevných minerálů, a to i velmi vzácných a dovážených z exotických lokalit (například modrý azurit se dříve těžil na území dnešního Afganistanu). Malíři využívali i nevelký počet přírodních organických barviv a pigmentů rostlinného i živočišného původu. Avšak od první třetiny 19. století se díky rozvoji organické chemie objevuje velké množství syntetických organických pigmentů, jež značně rozšířily palety tehdejších umělců a staly se později v malířství běžně dostupnými.

Jak to bývá, některé se příliš neosvědčily, ale mnohé z nich jsou používány dodnes. Mezitím se současně zlepšila příprava organických přírodních pigmentů (organické barvivo vysrážené na anorganický substrát), jejichž receptury byly známy již od starověku. Vznikla tak celá řada „prášků“, výjimečných intenzivními barvami, zejména červenými, růžovými a fialovými odstíny, i za použití jen velmi malého množství barviva. Pro svoji barevnou vydatnost a zářivost se staly velmi oblíbenými.

Získat správné informace o pigmentech použitých v uměleckém díle je velice důležité: restaurátoři mohou například k obnově poškozených míst zvolit odpovídající materiál, můžeme zpřesnit datování a provenienci malby a v některých případech je dokonce možné podle výskytu určitých pigmentů ověřit, zda jde o dílo pravé, nebo o falzifikát.

V dnešní době máme k dispozici mnoho analytických metod, které umějí identifikovat „klasické“ anorganické pigmenty v uměleckých dílech, ale tyto metody nedokážou zachytit přítomnost zmíněných organických barviv, a již vůbec ne je od sebe odlišit.

Nyní vidíte 25 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Organická chemie

O autorovi

Štěpánka Hrdličková Kučková

Doc. Ing. Mgr. Štěpánka H. Kučková, Ph.D., (*1980) vystudovala analytickou chemii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze a biochemii na VŠCHT. Zde se zabývá identifikací proteinů a přírodních organických barviv v obtížně rozpustných matricích, jakými jsou například barevné vrstvy uměleckých děl, historické malty nebo biomineralizáty ze srdečních chlopní, kostí a zubů.

Doporučujeme

Lidské ucho v počítači

Lidské ucho v počítači uzamčeno

Pavel Jungwirth, Ondřej Ticháček  |  3. 11. 2025
Podle známého výroku Richarda Feynmana člověk něčemu pořádně porozumí, až když to sám sestrojí. A já (Pavel Jungwirth) jsem si z velmi osobních...
Deset let gravitačních vln

Deset let gravitačních vln

Ondřej Zelenka  |  3. 11. 2025
Letos v září jsme oslavili 10 let od první přímé detekce gravitačních vln. Jejich zaznamenáním jsme nejen doplnili další dílek skládačky důkazů...
Horké vlny v měnícím se klimatu

Horké vlny v měnícím se klimatu

Jan Kyselý, Ondřej Lhotka  |  3. 11. 2025
Tent o příspěvek navazuje na článek Horké vlny v měnícím se klimatu: otazníky zůstávají (Vesmír 91, 28, 2012/1) a shrnuje aktuální stav poznatků...