Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Digitalizace

aneb Co Pythagoras nevěděl
 |  3. 3. 2016
 |  Vesmír 95, 168, 2016/3

Digitalizace starých tisků, fotografií, maleb se odehrává všude kolem nás. Kvůli „neviditelné ruce trhu“ však obnáší mnohá úskalí. Cena rozhodně nemusí být vždy úměrná kvalitě a je třeba podrobně zkoumat, komu či jakému přístroji se svěříme.

Na otázku „Co že je nejmoudřejší“ prý Pythagoras lakonicky odpověděl: „Číslo“.

Pythagoras i jeho žáci byli přesvědčeni, že pomocí čísel lze vyjádřit vše, co jest, a že dokonce prvky čísel jsou též prvky všech věcí, a celý vesmír tudíž vlastně ani nemůže být ničím jiným než harmonií těchto prvků – tedy harmonií čísel.

Pythagora, zvaného Otec čísel, by tak bylo možno s určitou dávkou nadsázky považovat i za praotce digitalizace. Ctihodný filosof ani jeho žáci ovšem netušili zhola nic o působení „neviditelné ruky trhu“ a hlavně o její (legitimní) snaze maximalizovat zisk a minimalizovat náklady, avšak mnohdy skutečně za jakoukoliv cenu.

Digitalizace se v současnosti stala téměř zaklínadlem, avšak samotnému procesu nevěnujeme často tolik pozornosti, kolik by bylo zapotřebí. Podívejme se na tuto problematiku trochu zevrubněji a prozkoumejme, jaká úskalí jsou tu na nás nachystána.

Jak nepromrhat peníze

Digitalizace fotoarchiválií, kreseb, maleb, tisků a dalších plošných obrazových předloh je dnes většinou zadávána externím dodavatelům, méně často se ji rozhodne provádět samotný jejich vlastník nebo správce. Bohužel odborní pracovníci paměťových institucí bývají zřídkakdy experty v informačních technologiích a téměř nikdy v oboru digitalizace. Co je však závažnější, že totéž platí i pro některé dodavatele digitalizačních služeb, což v kombinaci s použitím nevhodného či nedostatečného hardwaru i softwaru může nejeden digitalizační projekt znehodnotit, o promrhaných penězích ani nemluvě.

Problémy kvalitní digitalizace začínají již s výchozí otázkou: Na jakém zařízení digitalizaci archivovaného materiálu provádět? Potíž je v tom, že při eventuálním výběrovém řízení na dodavatele digitalizačních služeb nebo zařízení nelze některé technické souvislosti vyjádřit pomocí obvyklých technických parametrů.

Nyní vidíte 14 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Technické vědy

O autorovi

Ladislav Bezděk

Mgr. Ladislav Bezděk (*1958) vystudoval Střední průmyslovou školu grafickou, obor užitá fotografie a Filosofickou fakultu UK, obor filmová věda. V letech 1981 až 1990 pracoval ve fotoateliéru Vladimíra Uhra ve Státním ústavu pro rekonstrukce památkových měst a objektů. Od roku 1993 působí v Národním památkovém ústavu (dříve SÚPP) jako vedoucí oddělení dokumentačních fondů a knihovny.
Bezděk Ladislav

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...