Aktuální číslo:

2025/6

Téma měsíce:

Červená

Obálka čísla

Bojím se časopisů, i když přinášejí rady

 |  8. 1. 2015
 |  Vesmír 94, 44, 2015/1

Každý by si měl být vědom imperativu vlastníků médií: zprávy jsou zboží, nikoliv zrcadlový obraz reality. Čtenáři samotní mnohdy nehledají objektivní či vyvážené zpravodajství, ale chtějí si potvrdit své předsudky. Pro vyšší prodejnost a atraktivitu pro inzerenty se proto média snaží nadbíhat svému čtenářstvu (v Haló novinách moc pozitivních článků o pravicových stranách nenajdete). Nicméně inzerenti nejsou jen zdrojem příjmů, někdy se stávají i objekty zpráv. Média pak zažívají dilema, zda upřednostnit zájem čtenářů, nebo kupujících reklamy (o Vesmíru to – pochopitelně – neplatí).

Ralf Dewenter a Ulrich Heimeshoff si pro svou analýzu zaujatosti médií vybrali v SRN jeden z nejprodávanějších magazínů pro automobilové fanoušky, Auto, Motor und Sport. Na datech z let 1992 až 2007 prozkoumali, zda existuje vztah mezi objemem nakoupené inzerce jednotlivých automobilek a otištěným hodnocením jejich aut. I při zvážení různých technických ukazatelů o automobilech a faktu, že jsou v německém časopise hodnocena (kvalitnější) německá auta, prokázali, že auta firem nejintenzivněji investujících do reklamy v časopise systematicky získávají i nejvyšší hodnocení – což naznačuje, že médium protežuje inzerenty nad svými čtenáři (nebo se tito chtějí nechat intenzivně klamat). (DICE Discussion Paper 132, on-line, 2014)

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie
RUBRIKA: Glosy

O autorovi

Petr Houdek

Doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D., (*1981) je vedoucím Centra vědy a výzkumu, členem katedry managementu na Fakultě podnikohospodářské VŠE a členem Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Věnuje se terénním a laboratorním experimentům na nečestnost, podvádění a rozhodovací chyby.
Houdek Petr

Doporučujeme

Hvězdy, které se červenají

Hvězdy, které se červenají

Soňa Ehlerová  |  2. 6. 2025
Existují dvě skupiny lidí, kteří při slově „červenání“ pociťují výrazně nelibé pocity. Do první patří ti, kteří se hodně rdí a jimž to zároveň...
Barva krve, moci a života

Barva krve, moci a života

Jan Turek  |  2. 6. 2025
Červená barva není ani trochu neutrální. Její vnímání člověkem má velmi široké rozpětí. Je pro nás barvou lásky a života, ale také krve,...
Červená v říši zvířat

Červená v říši zvířat uzamčeno

Jaroslav Petr  |  2. 6. 2025
Jasnými barvami živočichové varují své okolí, ale také lákají partnery. Červené zbarvení získávají mnoha rozličnými způsoby.