Materazziho efekt: Proč druhé štveme?
| 12. 6. 2014Při světovém fotbalovém poháru v Berlíně roku 2006 stály proti sobě týmy Itálie a Francie. Galy vedl Zinedine Zidane, patrně jeden z nejlepších hráčů světa. Hra končila remízou 1 : 1 a došlo na prodloužení. V 110. minutě italský obránce Marco Materazzi zatahal Zidana za dres. Ten opáčil, že mu jej klidně po zápase nechá, když po něm tolik touží. Ital odvětil: „Raději bych si vzal děvku, jako je tvá sestra.“ Zidane vybuchl a vší silou praštil Materazziho hlavou do hrudi. Tato rána byla jeho posledním gestem v roli profesionálního fotbalisty. Obdržel červenou kartu, Francie bez něho prohrála mistrovství na penalty a Zidane ukončil svou profesionální kariéru. Materazzi se naopak stal národním hrdinou. I když byl krutý posměšek nejspíše vyřčen v zápalu hry, Uriho Gneezyho z Kalifornské univerzity a Alexe Imase z Amsterodamské univerzity inspiroval ke zkoumání toho, zda vyvolávání zlosti u druhých využívají lidé i strategicky, tedy aby cíleně narušili jejich rozvahu.1)
Experimentální ekonomové využili prostý počítačový experiment, tzv. „duel“. Dva hráči od sebe „stojí 20 kroků“ a na monitoru oba postupně volí ze dvou alternativ. Buď udělají krok, což postupně zvyšuje (zprvu mizivou) pravděpodobnost zásahu, nebo vystřelí... Optimální strategií je udělat tolik kroků, až je pravděpodobnost zhruba poloviční, a poté vystřelit. Mnozí hráči však neunesou napětí, riskují a střelí dříve, přestože je šance na zásah nízká. Když se netrefí, prohrávají, a odměnu, zhruba 100 korun, obdrží soupeř.
Těsně předtím, než se hráči pustili do duelu, sehráli ještě jednu krátkou hru. Jeden z dvojice se náhodně stal „diktátorem“ a měl určit, kolik minut nezáživné administrativní práce má druhý hráč, „pracovník“, v závěru pokusů odpracovat (což nešlo odmítnout, když souhlasil s účastí na experimentech a dostal za to zaplaceno). Diktátor mohl být benevolentní a nepožadovat žádnou práci, ale také mohl chtít, aby soupeř odpracoval až 20 minut.
Krátkozraká impulzivní zlost
Jen 6 % z diktátorů nestanovilo žádnou práci, většina určila, aby se pracovníci věnovali administrativě celých dvacet minut, a dobře věděli, proč tak rozhodli. Hráči-pracovníci, naštvaní kvůli nutnosti strávit takovou dobu nudnou činností, stříleli v duelu příliš brzy a své odměny prohrávali.
Aby se ověřilo, zda jejich chování v duelu opravdu vyvolala okamžitá zlostná emoce (a ne třeba dlouhodobá zášť vůči diktátorům či pomstychtivost), proběhla další série pokusů, v níž dělila rozhodnutí diktátora o odpracované době a samotný duel delší pauza. Potvrdilo se, že v takovém případě již pracovníci „vychladli“ a vztek je již k zbrklému výstřelu nesvedl.
Každý z nás na sobě určitě někdy pozoruje, jak jej ovládá vztek, a při zpětném pohledu své chování považuje za hloupé a pošetilé. Občas je to ovšem i naopak. Cítíme, že vztek nás motivuje, přímo vybičuje k výkonu, kterého bychom asi jinak nebyli schopni (vizte také Vesmír 91, 110, 2012/2). Gneezy s Imasem proto uspořádali další pokusy, v nichž by vztek mohl naopak účastníky zvýhodnit. Subjekty tentokrát soutěžily v maximálním stisku dlaní (mačkaly dynamometr). Opět se před samotným pokusem opakovalo rozdělení na diktátory a pracovníky a vítěz následné soutěže ve stisku mohl získat odměnu.
Vyhrávající vzteklouni
Za této situace se chování hráčů proměnilo. Diktátoři již neudělovali dvacetiminutovky, naopak pětina z nich nepožadovala po pracovnících vůbec žádnou práci. A to přesto, že za každých udělených 5 minut mohl diktátor navíc získat zhruba 15 korun odměny! A i tentokrát dobře věděli, proč tak činí.
Pracovníci, kterým někdo přece jen udělil maximum práce, byli totiž tak naštvaní, že byl jejich stisk o třetinu intenzivnější než u pracovníků, kterým nebyla přidělena žádná práce. Vztek vedl k větší síle, k vítězství a odměně. Efekt se i tentokrát projevil jen tehdy, když mačkání následovalo okamžitě po přidělení práce; s delším časovým odstupem se emoce i síla vytratily.
Obě linie experimentů názorně ukázaly nejen celkem zřejmou pravdu, že jsme otroky svých vášní, jež špatně ovládáme. Naznačily rovněž, že někteří z nás dokáží být v běžném životě výbornými intuitivními stratégy a rozlišit, kdy přemíra emocí protivníky vykolejí, a kdy je naopak spíše povzbudí, a podle toho přizpůsobit své chování.
Podobné manipulace se přitom pochopitelně netýkají jen soupeření a zlosti. Stejný tým ekonomů spolu s Kristófem Madarászem již dříve ukázal,2) že vznikne-li u lidí pocit viny, jsou následně ochotní pokles své sebeúcty vykoupit vyššími příspěvky na charitu. Z toho lze vyvodit, že např. pro charitativní organizace vybírající na hladovějící v Africe bude výhodné stoupnout si s fotografií podvyživeného dítěte před restauraci a že při vybírání peněz v podstatě na jakýkoliv účel se dá nejlépe uspět před vykřičenými domy; odcházející klienti budou jistě chtít ulehčit svému svědomí, a tím i peněžence.3)
Poznámky
1) Gneezy U., Imas A.: Materazzi Effect and the Strategic Use of Anger in Competitive Interactions. Proc. Nat. Acad. Sci. 111, 1334–37, 2014/4.
2) Madarasz K., Gneezy U., Imas A.: Conscience accounting: Emotional dynamics and social behavior. London School of Economics Research Online, 2013.
3) Výsledky takového zkoumání už známe; v pilotním pokusu moji studenti Tomáš Mlčoch a Lenka Weichetová ukázali, že lidé právě opouštějící nevěstince jsou ochotni přispívat na charitu více než náhodní chodci na běžné ulici (Are people willing to redeem from sins? Semestrální práce VŠE, 2010).
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [157,53 kB]