Nový pohled na roli alkoholu v životě mladých
Určitá, třebaže malá část mladých Britů se pravidelně zpíjí do němoty. Veřejnost i vláda to vnímají jako velký problém. Jak na to reagují vládní kampaně? Jak obstojí vůči reklamám na alkohol, kde ten, kdo pije, patří do party, skvěle se baví a je vůbec prima? Jakou roli vlastně hraje alkohol v životě těch mladých Britů, kteří se nezřízeně opíjejí?
Odpovědět na tyto otázky si stanovila za cíl nedávná studie. [1] V přípravné fázi prozkoumali badatelé 216 reklam na alkohol (v tisku, elektronických médiích včetně internetu a outdoorových), z toho 20 podrobněji, webové stránky vlády týkající se alkoholu a vládní protialkoholové kampaně. Dále analyzovali hloubkové rozhovory na téma binge drinking provedené v letech 2006–2007 s 89 mladými dospělými, ženami i muži ve věku 18–25 let, kteří byli různého etnického i socio-ekonomického původu a žili ve třech různých lokalitách Velké Británie. Respondenti o svých pitkách vyprávěli s chutí, líčili, co vyváděli, a nadto sami sebe parodovali. Jejich chování popíralo všechny běžné konvence. Badatelé v tom rozpoznali prvky lidového karnevalového humoru, které pro interpretaci Rabelaisova groteskního románu Gargantua a Pantagruel použil ruský filozof a literární historik Michail M. Bachtin. Karneval je podle něj „dočasné osvobození od panující pravdy a stávajícího řádu, dočasné zrušení všech hierarchických vztahů, privilegií, norem a zákazů“. [2]