To nejlepší nakonec
| 8. 3. 2012Představte si, že vaše oblíbená hudební skupina nahlásila své poslední turné. Zakoupíte tedy lístek na jeden z koncertů a jdete se na něj podívat. Bude se vám koncert více líbit pouze proto, že jde o poslední příležitost vidět vaši oblíbenou skupinu naživo? Nová studie psychologů z University of Michigan ukazuje, že je to možné.
Autoři pro výzkum sehnali padesát studentů. Jejich úkolem bylo postupně ochutnat a ohodnotit pět čokoládových bonbonů různých příchutí. Bonbony jim byly podávány postupně a studenti předem nevěděli, kolik jich dostanou. Polovině z nich však bylo před obdržením pátého bonbonu řečeno, že je poslední. Výzkumníky zajímalo, zda tato informace nějak ovlivní jejich hodnocení chuti bonbonu.
Ukázalo se, že pátý bonbon byl studenty, kteří věděli, že již další nedostanou, hodnocen skutečně lépe. Kromě hodnocení jednotlivých bonbonů měli účastníci výzkumu nakonec vybrat jeden, který jim chutnal nejvíce. Pátý bonbon vybralo jako nejchutnější 64 % studentů ze skupiny, které bylo řečeno, že jde o bonbon poslední. Z druhé skupiny označilo tento bonbon jako nejlepší pouze 22 % studentů.
Pokud lze výsledky zobecňovat, pak vězte, že poslední příležitost má zvláštní přitažlivost. Budete-li mít tedy možnost naposled navštívit koncert své oblíbené skupiny nebo povečeřet v oblíbené restauraci před jejím uzavřením, neváhejte, váš zážitek by měl stát za to. (O’Brien E., Ellsworth P. C., doi: 10.1177/0956797611427408)
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [340,41 kB]