Omezení emisí z Dieselových motorů
| 1. 1. 2002 | Vesmír 81, 57, 2002/1
by mělo být v Kalifornii dosaženo nejpozději v roce 2007, kdy vejdou v platnost nové předpisy regulující provoz Dieselových motorů. Ačkoli po kalifornských silnicích jezdí pouze 3 % vozů s Dieselovým motorem (především nákladní automobily), jejich podíl na emisích škodlivin do ovzduší z automobilové dopravy přesahuje 30 %. Podle nových předpisů bude muset být každý Dieselův motor vybaven lapačem částic ze spalin a zařízením, které ze spalin odstraní většinu oxidů dusíku. Instalace těchto zařízení zvýší cenu automobilů o 2000 až 6000 dolarů, očekává se však, že nové technologie také sníží spotřebu paliva. (NYT, 26. října 2001)
Ke stažení
Článek ve formátu PDF [236,23 kB]
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Technické vědy
RUBRIKA: Aktuality
O autorovi
Ivan Boháček
Mgr. Ivan Boháček (*1946) absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze. Do roku 1977 se zabýval v Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského molekulovou spektroskopií, do roku 1985 detektory ionizujících částic v pevné fázi v Ústavu pro výzkum, výrobu a využití radioizotopů. Spolu s Z. Pincem a F. Běhounkem je autorem knihy o fyzice a fyzicích Newton by se divil (Albatros, Praha 1975), a se Z. Pincem pak napsali ještě knihu o chemii Elixíry života a smrti (Albatros, Praha 1976). Ve Vesmíru působí od r. 1985.

Doporučujeme
Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost
Pavel Potužák | 1. 9. 2025
Kolísání produkce, zaměstnanosti a inflace provází tržní ekonomiky minimálně od konce průmyslové revoluce. Proč v některých obdobích hospodářství...
Globální eliminace poliovirů očkováním 
Vladimír Vondrejs | 1. 9. 2025
Je to už dávno (1960), co jsme u nás jako první na světě oslavili úplné odstranění poliovirů a rotariáni začali uvažovat o velké investici...
Do nitra Etny
Lukáš Krmíček | 1. 9. 2025
Etna neohrožuje jen zvědavé turisty či blízká lidská osídlení svými erupcemi. Může být nebezpečná i nestabilitou svých sopečných svahů.