Aktuální číslo:

2024/11

Téma měsíce:

Strach

Obálka čísla

Něžné palimpsesty

 |  5. 8. 1999
 |  Vesmír 78, 478, 1999/8

„Kýč je umění štěstí,“ říká Abraham Moles. Já si myslím, že je to způsob, jak učinit umění zajímavějším než život. Kýč trvale vzdoruje jakékoli definici, jakýmkoli kritériím pro jeho rozpoznání. Bodejť: kýčovitý není objekt sám, ale to, jak je vnímán. Kýč není co, ale jak. Kýčovitost musíme hledat v příjemci, nikoli v díle samém. Není uměleckého díla, které by se nemohlo stát kýčem (zajímavějším než život); strašný osud stihl van Goghovy Slunečnice a mnoho děl klasické hudby. Některé výtvory si však o kýčovité vnímání samy říkají. To, že se dá snad každé dílo vnímat kýčovitě (a dokonce se domnívám, že v každém vnímání umění kousek kýčovitosti zůstává – aspoň ve smyslu výše uvedené definice), není možná až tak zajímavé. Vždy mne však vzrušoval opak: proměna (interpretace, výklad) toho, co se obecně vnímá kýčovitě, na dílo umělecké. To uměli zvláště dadaisté, surrealisté, popartisté a nyní postmodernisté.

A způsobem, který široko daleko nemá obdoby, to umí Klára Bočkayová. Kýčovitý předmět, který proměňuje, je výšivka – taková, co visívala a možná ještě visí nad kuchyňským gaučem, často s naivními veršíky či nějakou moralitkou. Výšivka, na níž se vystřídaly všemožné mýty, pohádky, selanky, pastorale a která se stala jedním ze symbolů domova. (Jedna z prvních Klárou Bočkayovou proměněných výšivek, jejímž základem je scénka s vlkem a Karkulkou, nese název „Populárna tragédia“.) Technika, kterou Bočkayová objevila a do dokonalosti dovedla, má společný základ: výšivka se přenese na papír nebo plátno frotáží (všichni jsme si jako děti zkusili frotáž – přenést čmáráním měkkou tužkou po papíru reliéf dřevěné desky stolu nebo mince), zpočátku beze změny, později s různým natahováním do délky nebo šířky, překrýváním, posouváním. Ludvík Kundera pro to navrhl termín „fázovaná frotáž“ a protáhlé výsledky takového fázování nazval „dadagotikou“, zešířené „dadabarokem“. A pak je výsledek dále zpracováván různě se překrývajícími barevnými vrstvami.

Vůbec to není posměch kýčovitým výšivkám, ani pohrdání jimi. Je to jejich vidění z jiného, skutečně básnického úhlu. A zároveň je to rozpomínání na výšivky, na něž jsme se dívali jako děti, obrázky, které se nám vtiskly do nevědomí, postupně se proměňovaly a překrývaly dalšími vrstvami jako u palimpsestů. Existuje dokonce něco jako palimpsestová teorie vědomí, teorie vrstev, které přepisují a překrývají vrstvy staré, takže nejsou vidět. Jsou tam a je možno je, stejně jako u palimpsestu, aspoň zčásti zviditelnit. (S. Freud používá podobný příměr ve své poznámce o „zázračném zápisníku“ z r. 1925.) V psychoanalýze se lze bolestivým způsobem dobrat vytěsněných hrůzných zážitků, Klára Bočkayová nám svou něžnou, a přitom lehce kritickou metodou otevírá cesty k dávným a archetypálním prožitkům šťastným. 1)

Obrázky

Poznámky

1) Výtvarná příloha Vesmíru vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.

NADĚJE


Uhnáni časem a okolnostmi

sedíme na břehu

mříží

téhle první

a poslední hospody

a čekáme na hodinu

otvírání

Vyzáblé nebe

nad městem má

zelenou barvu

naděje

Václav Hrabě: Blues, Labyrint, Praha 1995

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Se štírem na štíru

Se štírem na štíru

Daniel Frynta, Iveta Štolhoferová  |  4. 11. 2024
Člověk každý rok zabije kolem 80 milionů žraloků. Za stejnou dobu žraloci napadnou 80 lidí. Z tohoto srovnání je zřejmé, kdo by se měl koho bát,...
Ustrašená společnost

Ustrašená společnost uzamčeno

Jan Červenka  |  4. 11. 2024
Strach je přirozeným, evolucí vybroušeným obranným sebezáchovným mechanismem. Reagujeme jím na bezprostřední ohrožení, které nás připravuje buď na...
Mláďata na cizí účet

Mláďata na cizí účet uzamčeno

Martin Reichard  |  4. 11. 2024
Parazitismus je mezi živočichy jednou z hlavních strategií získávání zdrojů. Obvyklá představa parazitů jako malých organismů cizopasících na...