Aktuální číslo:

2024/11

Téma měsíce:

Strach

Obálka čísla

Chvála kouta (Jiří Beránek)

 |  5. 6. 1994
 |  Vesmír 73, 358, 1994/6

Když jsem začátkem března přijel do Paříže a otevřel dveře pokoje, v němž jsem měl celý měsíc bydlet, lekl jsem se, že jsem se ocitl ve vězení: betonová kobka, stolek, židle, pryčna, skříňka, umývadlo, sprchový kout. Pak jsem se začal rozhlížet: stěny byly bílé, dveře žluté, betonový balkón byl modrý a strop rozdělen na tři části: červenou, žlutou a bílou. A pak mně to došlo: vždyť přece Maison du Brésil v Cité universitaire je v každé učebnici dějin moderní architektury, vždyť je to jedna ze slavných staveb Le Corbusiera.

Nemělo to jedinou funkční chybu, všechno bylo na správném místě, vše fungovalo, vše promyšleno do posledního detailu. Prostor ztvárněný tak dokonale, že byl absolutní, předepsaný, definitivní, hotový, dokonaný. Nedalo se to obydlet a zabydlet. Chyběl tomu kout; ani ten sprchový nebyl koutem. Kout je totiž prostorem individuálním, neabsolutním, nedefinitvním, nedokonaným. Je to prostor, v němž se můžeme cítit doma.

Jsem za tuto zkušenost nesmírně vděčný. Pomohla mi pochopit jednu z cest, která vedla k postmoderně.

Roku 1983 se podařilo uskutečnit v kulturním domě, jak se tomu tehdy říkalo, – Gongu ve Vysočanech znamenitou a výjimečnou výstavu. V hlavním sále pod pódiem (na němž stála obrovská židle Magdaleny Jetelové) byl umístěn další obrovský dřevěný objekt – Kout sochaře Jiřího Beránka. Na čtyřech špalcích masivní podlaha z hrubě opracovaných prken, k ní vedle stejně masivní schůdky, a nahoře vlastní ‘kout’ z prken a na podlaze polorozpadlá bedýnka s kamením. Tady nebylo hlavním sochařovým nástrojem dláto, ale motorová pila Husquarna. Nevím, jak by to dopadlo, kdyby byl tento objekt vystaven ve vlastně nepřirozeném prostředí galerií; asi by se přeestetizoval a ztratil kus toho, co jsem tehdy zažil v Gongu: pocit důvěrnosti, rozpomenutí se. A totéž jsem zažil, když jsem přišel poprvé do statku – Galerie H v Kostelci nad Černými Lesy, kde Jiří Beránek udělal schody a celý interiér bývalé stodoly.

Jiří Beránek pochází ze zemědělské rodiny z jižních Čech, kde vyrůstal v prostředí plném koutů: stodoly s proměnami jejich vnitřního prostoru, zemědělské nástroje z přírodních materiálů, funkční a krásné, používané a dotýkané a tím ještě krásnější. Násady, oje, pilíře, sloupy, stěny, žebříky... A tak potom vznikaly jeho dřevěné sochy - předměty: Knihovna, Postel, Truhla, Včelín, Vrstvy...

V Emauzích instaloval krovy, které v prázdné kostelní lodi nabývají tolika vrstev významů a symbolů, že je s radostí přenechávám vaší obrazotvornosti, vašim výkladům a interpretacím.

Obrázky

ať voní

růže, dým, olej, podzim, alkohol, plyn, sádlo, vlasy,

dálka, aleje, benzin, aceton, plísně, sklepy, mládí,

klih, koblihy, stáje, rybníky, ovar, mýdlo, pitralon,

kadidlo, jehličí, barvy, noviny, jód, seno, naftalin,

myrta, sýr, chemie, ozón, pšenice, éter, polévka, smog,

vítr*

*pokračuj ve výčtu vůní života

Vladimír Burda, z knihy Vrh kostek (česká experimentální poezie), str. 155, Torst, Praha 1993

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Se štírem na štíru

Se štírem na štíru

Daniel Frynta, Iveta Štolhoferová  |  4. 11. 2024
Člověk každý rok zabije kolem 80 milionů žraloků. Za stejnou dobu žraloci napadnou 80 lidí. Z tohoto srovnání je zřejmé, kdo by se měl koho bát,...
Ustrašená společnost

Ustrašená společnost uzamčeno

Jan Červenka  |  4. 11. 2024
Strach je přirozeným, evolucí vybroušeným obranným sebezáchovným mechanismem. Reagujeme jím na bezprostřední ohrožení, které nás připravuje buď na...
Mláďata na cizí účet

Mláďata na cizí účet uzamčeno

Martin Reichard  |  4. 11. 2024
Parazitismus je mezi živočichy jednou z hlavních strategií získávání zdrojů. Obvyklá představa parazitů jako malých organismů cizopasících na...