Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024

Aktuální číslo:

2024/7

Téma měsíce:

Čich

Obálka čísla

UFO se rodí na Zemi!

 |  5. 2. 1994
 |  Vesmír 73, 117, 1994/2

Na první pohled to vypadá jako fantazie či technický sen - a přece všechno nasvědčuje tomu, že lidstvo stojí na prahu úžasných změn v dopravě. Představte si, že existuje dopravní prostředek, kterému jedno jediné naplnění palivové nádrže vydrží celých čtyřicet let provozu - a přitom se bleskurychle dostane kamkoliv, a nejen na matičce Zemi...

Právě v těchto dnech probíhají a pomalu se chýlí k závěru jednání o obchodní spolupráci mezi ukrajinskou soukromou firmou KOSMOS, která sdružuje zhruba 420 vědců-odborníků na oblast kosmického létání, specializovaných na dopravní kosmické koráby, a českou firmou INTERKOS. Firma KOSMOS totiž předpokládá, že by si v České republice zřídila své obchodní centrum s tím, že její vývojová a výrobní pracoviště zůstanou zatím na Ukrajině. O jak obrovský projekt se jedná, dosvědčuje fakt, že vedení ukrajinské firmy se obrací na dvanáct ekonomicky nejvyspělejších a bohatých států světa (mj. na Japonsko, Francii, Německo, Spojené arabské emiráty, USA, Zair, Libyi atd.), které by se měly svými prostředky podílet na jeho realizaci. Předmětem projektu je výroba a využití přepravních nákladních korábů. Tyto koráby, jak jsme zjistili, svým vzhledem až příliš nápadně připomínají létající disky (podobnost a detaily na některých fotografiích, zachycujících UFO, zřejmě není náhodná - poznámka autorky).

Náš list má mimořádný přístup ke generálnímu konstruktérovi firmy KOSMOS ing. Nikolaji Petroviči Rasumnému, a proto se nám podařilo získat skutečně exkluzivní podrobnosti o těchto diskovitých korábech. Mj.:

Konstruktéři zatím plánují šest velikostí; největší z korábů má maximální průměr 270 m, výšku 60 metrů. Přitom dokáže bezhlučně vyvinout rychlost od nuly do 340 kilometrů (!) za sekundu, přičemž umí ze země zvednout na jeden záběr náklad 10 milionů tun (!). Ve „volném prostoru“ ve vesmíru, může pohnout tělesem o hmotnosti dokonce osmkrát větší - 80 miliony tun. Princip pohonu i druh paliva jsou samozřejmě zatím tajemstvím. Zbývá dodat, že první funkční model už na Ukrajině létal, plně předpoklady vědců potvrdil - ale byl zatím z bezpečnostních důvodů zničen. Napřesrok bude předveden v Německu. O dalších podrobnostech a vývoji situace budeme čtenáře pochopitelně průběžně informovat.

Svobodné slovo 7. 12. 1993


/Za upozornění na tuto perlu redakce děkuje paní Věře Martínkové/

O autorovi

Ludmila Statečná

Doporučujeme

Algoritmy pro zdraví

Algoritmy pro zdraví

Ondřej Vrtiška  |  8. 7. 2024
Umělá inteligence proniká do medicíny a v následujících letech ji nejspíš významně promění. Regina Barzilay z MIT má pro vývoj nástrojů...
Mají savci feromony?

Mají savci feromony?

Pavel Stopka  |  8. 7. 2024
Chemická komunikace je způsob předávání a rozpoznávání látek, jímž živočichové získávají informace o jiných jedincích, o jejich pohlaví a věku, o...
Jak funguje moderní speleologie

Jak funguje moderní speleologie uzamčeno

Michal Filippi, Jan Sirotek  |  8. 7. 2024
Přesně před 150 lety byla na prodej Mamutí jeskyně. Systém, který do té doby sloužil jako místo pro těžbu ledku z guana, byl k mání za pouhých...