Mff2025KvantovéPřednáškyOřízlýMff2025KvantovéPřednáškyOřízlýMff2025KvantovéPřednáškyOřízlýMff2025KvantovéPřednáškyOřízlýMff2025KvantovéPřednáškyOřízlýMff2025KvantovéPřednáškyOřízlý

Aktuální číslo:

2025/11

Téma měsíce:

Vlny

Obálka čísla

UFO se rodí na Zemi!

 |  5. 2. 1994
 |  Vesmír 73, 117, 1994/2

Na první pohled to vypadá jako fantazie či technický sen - a přece všechno nasvědčuje tomu, že lidstvo stojí na prahu úžasných změn v dopravě. Představte si, že existuje dopravní prostředek, kterému jedno jediné naplnění palivové nádrže vydrží celých čtyřicet let provozu - a přitom se bleskurychle dostane kamkoliv, a nejen na matičce Zemi...

Právě v těchto dnech probíhají a pomalu se chýlí k závěru jednání o obchodní spolupráci mezi ukrajinskou soukromou firmou KOSMOS, která sdružuje zhruba 420 vědců-odborníků na oblast kosmického létání, specializovaných na dopravní kosmické koráby, a českou firmou INTERKOS. Firma KOSMOS totiž předpokládá, že by si v České republice zřídila své obchodní centrum s tím, že její vývojová a výrobní pracoviště zůstanou zatím na Ukrajině. O jak obrovský projekt se jedná, dosvědčuje fakt, že vedení ukrajinské firmy se obrací na dvanáct ekonomicky nejvyspělejších a bohatých států světa (mj. na Japonsko, Francii, Německo, Spojené arabské emiráty, USA, Zair, Libyi atd.), které by se měly svými prostředky podílet na jeho realizaci. Předmětem projektu je výroba a využití přepravních nákladních korábů. Tyto koráby, jak jsme zjistili, svým vzhledem až příliš nápadně připomínají létající disky (podobnost a detaily na některých fotografiích, zachycujících UFO, zřejmě není náhodná - poznámka autorky).

Náš list má mimořádný přístup ke generálnímu konstruktérovi firmy KOSMOS ing. Nikolaji Petroviči Rasumnému, a proto se nám podařilo získat skutečně exkluzivní podrobnosti o těchto diskovitých korábech. Mj.:

Konstruktéři zatím plánují šest velikostí; největší z korábů má maximální průměr 270 m, výšku 60 metrů. Přitom dokáže bezhlučně vyvinout rychlost od nuly do 340 kilometrů (!) za sekundu, přičemž umí ze země zvednout na jeden záběr náklad 10 milionů tun (!). Ve „volném prostoru“ ve vesmíru, může pohnout tělesem o hmotnosti dokonce osmkrát větší - 80 miliony tun. Princip pohonu i druh paliva jsou samozřejmě zatím tajemstvím. Zbývá dodat, že první funkční model už na Ukrajině létal, plně předpoklady vědců potvrdil - ale byl zatím z bezpečnostních důvodů zničen. Napřesrok bude předveden v Německu. O dalších podrobnostech a vývoji situace budeme čtenáře pochopitelně průběžně informovat.

Svobodné slovo 7. 12. 1993


/Za upozornění na tuto perlu redakce děkuje paní Věře Martínkové/

O autorovi

Ludmila Statečná

Doporučujeme

Lidské ucho v počítači

Lidské ucho v počítači uzamčeno

Pavel Jungwirth, Ondřej Ticháček  |  3. 11. 2025
Podle známého výroku Richarda Feynmana člověk něčemu pořádně porozumí, až když to sám sestrojí. A já (Pavel Jungwirth) jsem si z velmi osobních...
Deset let gravitačních vln

Deset let gravitačních vln

Ondřej Zelenka  |  3. 11. 2025
Letos v září jsme oslavili 10 let od první přímé detekce gravitačních vln. Jejich zaznamenáním jsme nejen doplnili další dílek skládačky důkazů...
Horké vlny v měnícím se klimatu

Horké vlny v měnícím se klimatu

Jan Kyselý, Ondřej Lhotka  |  3. 11. 2025
Tent o příspěvek navazuje na článek Horké vlny v měnícím se klimatu: otazníky zůstávají (Vesmír 91, 28, 2012/1) a shrnuje aktuální stav poznatků...