Ještě k odchodu Izraelců z Egypta
V diskusním fóru mne zaujala rozprava o přesnosti toho kterého pramene v historii. Pokusím se formulovat a dokázat následující hypotézu: 5. kniha Mojžíšova byla psána v době před exodem Pelištejců z Kréty.
Důkaz: Zkusme nejprve spolu s pasáží Břetislava Vachaly předpokládat sepsání Mojžíšových knih za vlády Davida a Šalomouna či později. Představme si pisatele – horlivého buditele národního cítění v těžkých dobách národa. Sepisuje po staletích historii národa a předstírá (podobně jako náš prof. Hanka v 19. století), že je dílo podstatně starší a že autorem je legendární Mojžíš. V 5. Mojžíšově 7,1 jsou uvedeny národy, které má Izrael vyhnat. Pozoruhodné je, že mezi nimi nejsou jmenováni Pelištejci, tradiční národní nepřátelé od Davida po zajetí v Babyloně. Proč by náš domnělý pisatel zdůrazňoval takové Girgašejce, které už tou dobou nejspíš nikdo neznal (180 let B. Vachaly), a vynechal Pelištejce? Ti se na scéně s plnou silou objevují v polovině knihy Jozue. Mnohem logičtější je, že v době psaní 5. Mojžíšovy zřejmě v regionu hráli zcela zanedbatelnou úlohu. Snad zde bydlela malá skupina Pelištejcům etnicky příbuzná. Technologicky vyspělí Pelištejci se sem začali masivně stěhovat z Kréty teprve po výbuchu sopky Santorín a po zničení Kréty, které je spojováno s mořskými národy.
K počtu Izraelitů odcházejících z Egypta bych nadhodil názor, že slovo „tisíc“ se používalo také jako „rod“. Pokud bylo uvedeno, že Egypt opustilo 600 rodů pěších mužů, kromě žen a dětí, můžeme si představit rody mezi 30 a 100 muži, a pak vyjde odhad odcházejících asi na 50 000–100 000 osob. Podle toho, jak dlouho měli podle 2. Mojžíšovy přecházet Rákosové moře, je to číslo přiměřené.
Ke stažení
- článek v pdf souboru [293,68 kB]