i

2019/3

Klam

Záchrana v přímém přenosu

|  6. 3. 2019

Boom! Tak se anglicky přepisuje hlasový projev kakapů sovích (Strigops habroptila), velkých nelétavých papoušků z Nového Zélandu, příslušníků stejného druhu, jako populární Sirocco (viz článek). Díky svému letošnímu boomu budou kakapové ve své pravlasti brzy slyšet stále častěji, tedy pokud se pro nové přírůstky najde dost bezpečného prostoru. Na ostrově Whenua Hou jim totiž začíná být poněkud těsno.

Ještě před pár dekádami museli ochranáři řešit docela jiné starosti. Kakapové se na novozélandské „pevnině“ (dvou hlavních ostrovech) nezadržitelně blížili k tomu, co potkalo již pět desítek druhů původních novozélandských ptáků před nimi, tedy vymření. Způsobilo to nejen gurmánství lidí, ale i mlsné huby jimi dovezených lasicovitých šelem a krys. Pokus z konce 19. století – přesídlit kakapy na ostrov mimo dosah těchto predátorů (Tau Moana, Resolution Island) – skončil fiaskem, protože do vysněného azylu pronikli hranostajové a během šesti let tamní populaci kakapů vyhubili. Kakapové postupně mizeli – nejdříve vymřeli na Severním ostrově, na Jižním pak v jednu chvíli zbývalo posledních 18 jedinců, a to všichni samci (samičky totiž padly za oběť šelmám, když seděly na vejcích).

V roce 1977 však byla objevena poslední početnější populace na Stewartově ostrově, a tak se rozeběhl záchranný program, jehož zatím jen lehce ochmýřené plody ochranáři mohou nyní sklízet – počet žijících kakapů se díky letošní rekordní snůšce 52 mláďat vyšvihl na 199 a téměř jistě se přehoupne přes dvě stovky, protože sezona zdaleka není u konce. Záchranáři čekají na vylíhnutí dalších zhruba 20 oplodněných vajec. Zatím, protože některé samice se ještě nedávno pářily.

Dosavadní rekord přitom držel rok 2016 se 47 mláďaty, z nichž 34 přežilo první týdny života. Před touto sezonou ochranáři odhadovali, že by samice mohly naklást až 150 vajec, z nichž by se mohlo narodit 30–50 mláďat. Skutečnost ale určitě překoná i jejich neoptimističtější představy. Čím to? Jednak těžila kakapí populace z předchozích plodných let, takže bylo dost dospělých samic (50 na dvou hlavních kakapích ostrovech), jednak se urodilo nebývalé množství plodů stromů rimu (Dacrydium cupressinum), který kakapům určuje, jestli se mají pustit do páření – pustily se do něj téměř všechny samice (48) – a to opravdu naplno, nadprůměrně velikými snůškami.

Sezona navíc začala oproti dřívějším letům velmi brzy – k prvnímu páření (mezi samičkou Pearl a samcem Bossem) došlo již 18. prosince, 2. ledna byla snesena první vejce (samičky Waa a Waikava) a první mládě (Waikawa-2-A-2019) se pak vyklubalo již 30. ledna – o celých 18 dní dříve než dosavadní nejranější ptáče. Právě to vedlo ochranáře k odvážnému rozhodnutí – pokusit se samice přinutit k druhému hnízdění (že toho schopné jsou, prokázal již rok 2016). Tentokrát se tedy nespokojili jen s tím, že samicím odebírali vejce k inkubaci. Některým z nich ani vylíhlá mláďata do hnízda nevrátili, a hnízda samotná po nakladení všech vajec zničili.

Samice (zatím 9 na Anchoru a 5 na Whenua Hou) se poslušně vrhly do dalšího páření a dvě samice podruhé zahnízdily. Na konci února se pak narodilo první mládě z druhého hnízdění - Pearl-2-B (kódové označení znamená, že jde o druhé mládě samice Pearl, pocházející z druhého hnízdění). Odebraná mláďata byla částečně odchovávána uměle, s vydatnou pomocí zaměstnanců Aucklandské zoo a Dunedinské zvířecí nemocnice, ovšem vždy ve skupinkách, aby nedošlo ke stejnému „průšvihu“ jako u Sirocca a Sindibada, kteří si vtiskli člověka jako svůj druh. Několik z nich ochranáři pak pokusně podstrčili náhradním matkám, které zahnízdily později a druhé hnízdění by již nejspíše nestihly.

S vážností k problému ochranáři přistoupili již před sezonou – na konci listopadu kakapí jinochy (jedním z nich byl i „Attenborough“) pro jistotu přesunuli mimo centrum dění, na ostrov Te Kakahu. Nešlo přitom o jejich mravní vývoj. Kakapí puberťáci totiž o páření projevují zájem sami, bohužel však samice, které podlehnou jejich svodům, kladou pouze „neplodná“ vejce, a výrostci obecně překážejí a snižují tak hnízdní úspěšnost.

Podíl oplozených vajec ovšem není nijak závratný ani bez motajících se dorostenců, pohybuje se okolo padesáti procent, což je zřejmě důsledek malé genetické variability způsobené populačním poklesem – více informací by mělo přinést celogenomové sekvenování. Aby ochranáři poměr zdravých vajec zvýšili, samičky na ostrově Whenua Hou letos oplodňovali i uměle. Samec Sindibad se tak možná poprvé dočká mláďat - jeho sperma navíc, zřejmě jako vůbec první v historii, cestovalo dronem.

Technologie ve službách kakapů

Již dříve jsme psali, že díky speciálním vysílačkám mohou ochranáři sledovat nejen pohyb, ale i aktivitu všech kakapů, včetně páření či následného hnízdění.

Chytré vejceV roce 2019 nasadili ochranáři hned dvě technologické novinky, chytrá vejce a drony. Když ochranáři seberou samici vejce, nahradí jej umělým, aby se samice nebála, že je hnízdo ohrožené predací, a neopustila jej. Jakmile se vylíhne mládě, samozřejmě opět putuje namísto umělého vejce. Protože však zevnitř umělého vejce samice neslyší ožívající mláďata, nezačne se včas připravovat na krmení. Důsledkem toho navrácená mláďata zpočátku strádají a ochranáři je musejí uměle přikrmovat. S chytrými vejci by tato starost měla odpadnout – ta totiž v pravý čas začnou známky života jevit a samice je tak v době návratu mláďat do hnízda již plně připravena.

Abychom ovšem nekončili jen optimistickou notou. Kakapové v současnosti žijí na třech ostrovech bez predátorů: Whenua Hou (Codfish Island, 1396 ha, 29 samic), Pukenui (Anchor Island, 1140 ha, 21 samic), Hauturu-O-Toi (Little Barrier Island, 3083 ha, 7 dospělých samic). Na posledním jmenovaném, a současně největším, je populace kakapů nechána napospas svému osudu – slouží jako test, jestli si kakapové jsou schopni poradit sami a rozmnožit se bez aktivní pomoci ochranářů.

V roce 1999 ale k testu došlo paradoxně ve chvíli, kdy už to organizátoři vzdali. Pro „nepřesvědčivě výsledky“ tehdy všechny samice odstěhovali na ostrov Whenua Hou. Jedna však zůstala, protože ji kvůli ztracené vysílačce ochranáři nebyli schopni dohledat (Lisa). Ona naopak neměla problém najít zbylé lekující kakapí samce, a výsledkem byla tři mláďata – samice Ellie, Hauturu a Aranga – z nichž dvě posledně jmenované stále žijí. V poslední veleúspěšné sezoně roku 2016 Lisa nakladla další tři vejce, ale žádné mládě se z nich nevyklubalo. Letos se pak pářila znovu (s Lesterem), tentokrát však ani nezačala hnízdit. Možná už je Lisa příliš stará, koneckonců ji ochranáři objevili již před 37 lety. Ostatních šest samic pak nejevilo zájem ani o páření. V půlce února tak ochranáři rezignovaně ostrov Hauturu odstranili z tabule na dveřích lednice.

Aktualizovaný přehled o historii jednotlivých vajec

Takto si ochranáři zaznamenávají průběžný stav kakapí sezony na dveře ledničky. Jak vidno, k umělému oplodňování docházelo pouze na ostrově Whenua Hou. Na obrázku je stav jednotlivých vajec průběžně aktualizován.

Druhou kaňkou na jinak skvělé sezoně (pomineme-li mláďata, která zemřela krátce po opuštění vejce) bylo neúspěšné první hnízdění (čtyři neplodná vejce) samice Kuiy, nositelky vzácných tzv. „fjordlandských“ genů. V roce 2016 se jí přitom narodila hned čtyři mláďata. Ale snad se nějaká ptáčata narodí ze tří vajec nakladených ve druhém hnízdění. Další dva dospělí kakapové s fjordlanskými geny, samci Sindibad a Gulliver, navíc posloužili jako dárci spermatu pro umělé oplodnění a Gulliver sám se pak dokonce pářil, se Suzanne, která nakladla tři oplozená vejce.

Záměrné krvesmilstvo

Většina kakapů má kořeny na Stewartově ostrově (kompletní rodokmen k vidění zde), najde se však několik výjimek, konkrétně sedm, z nichž tři – samice Kuia a její synové Sindibád a Gulliver – jsou dospělí. A ty si ochranáři obzvláště hýčkají – jsou totiž potomky Richarda Henryho, posledního přeživšího samce z Fjordlandské populace, kterého objevil ochranář Don Merton v roce 1975. A podle Andrew Digbyho z týmu Kakapo recovery, se „fjordlanďané“ od zbylých kakapů liší natolik, že jsou ochranáři v pokušení je držet v izolaci, aby se jejich vzácné geny nerozmělnily, a to i s rizikem možných recesivních chorob.

Daleko spíše však poslouží k obohacení zbytku populace, která je geneticky velmi ochuzená - kakapové na Stewartově ostrově totiž zřejmě prošli minimálně dvěma hrdly láhve, neboli náhlými poklesy populační velikosti. S objevem CRISPRU se uvažuje i o tom, že by se genetická variabilita kakapů zvýšila s využitím genetické informace v muzejních vzorcích.

Sezona samozřejmě stále není u konce, a ochranáři mají před sebou velké množství práce, nemluvě o tom, že je také čekají starosti s hledáním domova pro nové kakapí nájemníky. Žádný novozélandský ostrov bez predátorů totiž není schopen hostit více jak 100 z nich. Vedle nového bydla samozřejmě musí nové přírůstky, dosud vedené pod kódovým označením, dostat řádné jméno. První dvě narozená mláďata je už mají – Waikawa-2-A – která se narodila vůbec jako první v historii v lednu – byla pojmenována právě po tomto měsíci – Kohitātea (maorsky leden), Tewhiri-1 pak říkají Tōmua (maorsky být brzy).

Pavel Pipek

Mgr. Pavel Pipek, Ph.D., (*1984) pracuje v Botanickém ústavu Akademie věd a na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Vedle nářečí strnada obecného zkoumal v rámci své dizertace i historii strnadí invaze na Novém Zélandu.
Pipek Pavel