Aktuální číslo:

2025/9

Téma měsíce:

Cyklus

Obálka čísla

Proces proti evoluční theorii

 |  1. 9. 2025
 |  Vesmír 104, 539, 2025/9

1925: V Daytonu ve Spoj. Státech byl veden v červenci t. r. proces proti prof. Scopesovi, poněvadž na tamní vyšší střední škole žákům vykládal evoluční theorii a tím prý zlehčoval biblické učení. Scopes byl odsouzen. Ale ve skutečnosti byla souzena a odsouzena evoluční theorie — prof. Scopes vyniká prý více ve footballu než v biologii —, proti které se nyní zdvihá ode všech církví ve Spoj. Státech hlučný boj. Další procesy nejsou vyloučeny.

Porotci daytonští nejsou silni v theologii. Odsoudivše Scopese, odsoudili i sv. Augustina a mnoho jiných theologů katolických, kteří nevidí v evoluční theorii a bibli žádného zásadního rozporu. Svatí otcové v tom ohledu byli mnohem svobodomyslnější než daytonská porota a velmi mnoho dnešních theologů křesťanských. Z těch, kdo neviděli žádného rozporu mezi evolucí a biblí, jmenováni buďte jesuité Secchi a Wasmann, oba slavní přírodozpytci. V r. 1907 vydal benediktinský kněz Martin Gander knihu „Die Abstammungslehre“. Vyjmeme z ní hned první věty předmluvy. „Je jisto“ — tak čtu v jednom katolickém listě — „že se darwinism a křesťanský názor světový úplně vylučují, a názor, že descendenční theorie pranic neodporuje základním naukám křesťanství, je zcela mylný.“ – – Gander proti tomu tvrdí: „Považuji tuto výtku zde proti „obhájcům biblické zprávy o stvoření“ vyslovenou za zcela nespravedlivou a nepravdivou.“ Církevní otcové Efräm, Chrysostomus, Basilius, Dracontius, Viktor Marseilleský a j. vykládali biblické učení tak, že Bůh dal hmotě moc živé bytosti ze sebe vytvořiti, ne hned v dokonalém tvaru, nýbrž v jednodušším, nedokonalejším, ze kterého se měly zdokonalovati mocí božského slova v nich dále působícího. Sv. Augustin nazval sílu Bohem hmotě udělenou plodícím principem (rationes seminales). [...]

Nechceme zde podrobně probírati celou otázku poměru učení biblického k evoluční nauce. Není to naším úkolem. Z toho však, co bylo řečeno, plyne, že je zcela nesprávné tvrzení, jako by evoluce a bible stály příkře proti sobě. Můžeme dokonce stanoviti datum, kdy tento názor vznikl. Povstal vlivem Linnéovým, který v polovině 18. století několikráte kategoricky prohlásil, že „je tolik druhů, kolik jich na počátku stvořil Bůh“. Tu teprve se mluví přesně o stvoření všech druhů na počátku světa, v bibli však Bůh rozkázal zemi a vodám, aby vydaly rostliny a zvířata. Linnéova nauka o stvoření zatlačila do pozadí výklad církevních otců a především sv. Augustina, zatlačila však i vlastní učení biblické. Zajímavo je, že se v jednom ohledu nikdy nebralo učení o stvoření druhů laiky doslovně. Kolikráte se mluvilo o vzniku plísní, řas, nálevníků a jiných mikroorganismů přímo z neživé hmoty, tedy ne na počátku světa aktem tvůrčí Božské moci, a žádný pravověrný nebyl tím dotčen. Teprve Pasteurovou zásluhou proniklo přesvědčení, že všecko živé zase jen ze živého vzniká.

B. Němec (Vesmír 4, 10, 1925/1)

2025: Proces století, nebo také Opičí proces, taková přízviska během uplynulého století získal soudní spor, jehož hlavní líčení mezi 10. a 21. červencem 1925 přitáhlo k americkému Daytonu ve státě Tennessee nebývalý zájem. Americký rozhlas tu poprvé v historii vysílal přímým přenosem ze soudní síně a lidé v USA, ale i ve světě, sledovali, jak dopadne právní bitva mezi konzervativními fundamentalisty a liberálními modernisty, ve které hrál roli lakmusového papírku amerického právního systému mladý učitel přírodních věd John Thomas Scopes. Ten se vědomě provinil proti čerstvému zákonu, který od 21. března 1925 výslovně zakazoval učitelům všech veřejných škol financovaných státem Tennessee vyučovat „jakékoli teorie, popírající příběh o Božím stvoření člověka, jak o něm učí Bible“. Nenechal se odradit hrozbou pokuty od 100 do 500 dolarů.

Právní bitva, která se před porotou odehrála, sice Scopesovi nepřinesla osvobozující verdikt, ukázala ale, že za porušení zákona lze uložit pokutu na samé spodní hranici sazby. Žalovaný Scopes sice hned v soudní síni pronesl, že pokutu 100 dolarů považuje za krajně nespravedlivou, a nadále bude všemi možnými způsoby zákonu odporovat, ale soud i v následném odvolacím řízení potvrdil, že na platnosti zákona se nic měnit nebude. Tím se výuka evoluce v Tennessee stala ilegální, což brzy povzbudilo zákonodárce dalších amerických států, které do roku 1929 přijaly obdobné zákony, namířené proti výuce evoluční teorie. V těchto oblastech od té doby začaly vyrůstat některé děti bez znalosti vývojové teorie.

Stav ukončil stát Tennessee roku 1967 zrušením výše řečeného zákona poté, co na jeho rozpor s Ústavou poukázal učitel Gary L. Scott, který čelil propuštění za porušení 42 let platné právní normy. Obdobné zákony, zavedené v Mississippi roku 1926 a Arkansasu roku 1928, zrušil Nejvyšší soud USA roku 1968 rozhodnutím, že odporují Prvnímu dodatku americké ústavy v části zapovídající státní propagaci jednoho náboženství. Spor, který v americké společnosti doutná kdesi na pozadí, přesto dosud neuhasl. V roce 2014 velký sociologický průzkum Amerického sdružení pro rozvoj vědy (AAAS) odhalil, že vědecké evoluční teorii Charlese Darwina a tomu, že bůh nebo jiná vyšší moc neměly žádný podíl na vznik vesmíru a lidí, věří jen 9,5 procenta Američanů. S vírou ve stvoření vesmíru bohem se v tomto výzkumu svěřilo devět z deseti Američanů.

Od té doby se snaha včlenit výuku o vzniku vesmíru zásahem inteligentní bytosti (kreacionismu) opět vkrádá do amerických škol jako alternativa evoluční teorie. Zákonem tento přístup ukotvilo hned několik amerických států, jako jsou Arizona, Louisiana či Texas. V nich mají školy nařízeno vystavovat ve třídách veřejných škol biblické Desatero přikázání. A tady se nám oblouk klene do výšiny, neboť zákony, které za těmito aktivitami stojí, čelí u amerických soudů žalobám pro potenciální porušení (sic!) Prvního dodatku ústavy.

V něčem se v USA opakují trendy dvacátých let minulého století. Současná americká společnost čelí na mnoha úrovních bezprecentnímu nárůstu iracionality. Státní administrativa prezidenta Trumpa zasahuje do akademických svobod prostřednictvím omezování zdrojů, plynoucích z veřejných financí. Ve veřejném prostoru sílí trend odmítání vědeckých důkazů v oblastech změny klimatu, očkování nebo geneticky modifikovaných potravin a dalších. Prezidentova administrativa se ve školství pokouší o změnu financování soukromých škol, z nichž v části je kreacionismus pro studenty v roli hlavního (někde i jediného) proudu informací o vývoji světa.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Právo, Evoluční biologie
RUBRIKA: Vertikála

O autorovi

Marek Janáč

Marek Janáč (* 1971) je publicista a dokumentarista. Autor dokumentů Magion (2018) - vítězný snímek AFO 2019, Screen Power Film Festival 2021, Mokrsko 2008 (spoluautorka J. Jirátová) - hlavní cena Prix Bohemia Radio 2009. Autor projektu Divnopis (spoluautoři P. Tumlíř, M. Harvalík; rozhlas - 150 dílů, televize - 52 dílů, dvě knihy; samostatně osm CD s populárně-vědeckou tematikou. Zakladatel a vedoucí projektu Politické procesy.
Janáč Marek

Doporučujeme

Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost

Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost

Pavel Potužák  |  1. 9. 2025
Kolísání produkce, zaměstnanosti a inflace provází tržní ekonomiky minimálně od konce průmyslové revoluce. Proč v některých obdobích hospodářství...
Globální eliminace poliovirů očkováním

Globální eliminace poliovirů očkováním uzamčeno

Vladimír Vondrejs  |  1. 9. 2025
Je to už dávno (1960), co jsme u nás jako první na světě oslavili úplné odstranění poliovirů a rotariáni začali uvažovat o velké investici...
Do nitra Etny

Do nitra Etny

Lukáš Krmíček  |  1. 9. 2025
Etna neohrožuje jen zvědavé turisty či blízká lidská osídlení svými erupcemi. Může být nebezpečná i nestabilitou svých sopečných svahů.