i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Moravští bratři v Arktidě

 |  5. 5. 2025
 |  Vesmír 104, 296, 2025/5

Kdo byli lidé, kteří se stali příslušníky církve Moravských bratří? A jak se dostali až do Arktidy? Co tam dělali?

Moravští bratři, tak byli nazýváni německy mluvící moravští exulanti, kteří v důsledku neustávající protireformace na Moravě hledali útočiště v Horní Lužici na statku říšského hraběte Mikuláše Ludvíka Zinzendorfa (obr. 1). Zde v roce 1722 založili exulantskou kolonii Herrnhut (od 19. století česky Ochranov). Většina z nich pocházela z oblasti, která před Bílou horou patřila k fulneckému sboru Jednoty bratrské, v němž jako poslední působil Jan Amos Komenský. K exulantům z Moravy se brzy přidali i exulanti z Čech, ale všichni – až na výjimky – mluvili německy. Herrnhutské společenství přitahovalo i další lidi z celé Evropy a původně jen praktické označení skupiny moravských exulantů se uchytilo jako název pro vznikající novou církev Moravských bratří. (Dodnes jsou používány v různých částech světa tři názvy této církve: Moravští bratři, Moravská církev, Jednota bratrská.)

Misijní horlivost Moravanů byla veliká a v tom si dobře rozuměli s hrabětem Zinzendorfem. Když hrabě odjel v roce 1731 do Dánska na korunovaci krále Kristiána VI., zajímal se o aktuální stav laponské a grónské misie a doufal, že bude povolán k vedení některé misijní stanice. Jeho přání se nesplnilo, a tak začal misie organizovat sám z Herrnhutu. Již v lednu 1733 byli vysláni tři odvážlivci do Grónska, následující rok se tři Moravané vypravili do Laponska a následně k sibiřským Samojedům. V roce 1752 se uskutečnila první průzkumná cesta Moravských bratří na kanadský Labrador a v roce 1885 na Aljašku.

Moravané v Grónsku

V grónském přístavu Godthaabu (dnešním Nuuku) přistáli tři Moravané – Matouš (Matthäus) Stach, Kristián (Christian) David a Kristián (Christian) Stach – v květnu 1733. Luterský pastor Hans Egede, který tam působil už od roku 1721, jim však nedůvěřoval. Moravané si na jím určeném místě vybudovali prozatímní příbytek – napůl do země vyhrabanou a z drnů dostavěnou zemljanku zvanou „Bouda“. Vedle ní si časem postavili první dřevěný domek, který nazvali Nový Herrnhut (grónsky Noorliit; jeho dnešní podoba je na obr. 3).

Moravané se začali v Kodani učit dánsky, teď však byl nejdůležitější jazyk domorodců. Od pastora Egedeho se naučili otázku: „Jak se to jmenuje?“ a pak ukazovali na různé předměty, ptali se místních lidí a slova si zapisovali. V okolí žilo asi 200 domorodých rodin, jakmile se však oteplilo, Inuité se rozprchli do hor a na ostrovy lovit tuleně, ryby a soby. Nezkušení Moravané se také pokoušeli o rybolov, ale s malým úspěchem. Pastora Egedeho zaujala Davidova řemeslná šikovnost, ale z jeho chuti k teologickým rozhovorům měl radost podstatně menší. David mu proto začal psát dopisy a nakonec mu napsal i „velkou knihu“, kterou rozhněvaný Egede poslal se svým komentářem dánskému králi. Kniha vzbudila velký rozruch, ale David svými neochvějně upřímnými a smířlivými vysvětleními v dalších dopisech Egedemu i samotnému králi všechno urovnal. Mírná nedůvěra mezi Moravany a pastorem však nevymizela, Moravané jej považovali za „neobráceného“ a pastor Moravany za herrnhutské blouznivce. Přesto se učili spolu přátelsky vycházet. Egede rád využíval Davidovu řemeslnou dovednost a Moravané se od pastora, a především od jeho syna, učili grónsky.

V září 1733 se v Godthaabu začaly šířit neštovice a v jeho okolí zemřely stovky lidí. Přivezené zásoby potravin byly spotřebovány, ale vyčerpaní Moravané nemohli na rozdíl od pastora Egedeho počítat s podporou z Evropy. Trpěli hladem a kurdějemi. Počátkem následujícího léta připluli do Grónska další dva herrnhutští bratři – Friedrich Böhnisch a Johann Beck, kteří s sebou přivezli z Kodaně dopisy i nové zásoby darovaných potravin. Na první pohled však bylo zřejmé, že jich nebude dost a že se hlad bude opakovat. Mezi několika málo domorodci, s nimiž misionáři v následujících měsících přišli do styku, se nevyskytovali pouze přívětiví lidé. Už sama skutečnost, že Moravští bratři neměli jako pastor Egede služebníky, je činila v očích místních obyvatel podezřelými. Když se pak rozneslo, co o herrnhutských bratřích říkali někteří obchodníci a námořníci, že to jsou lidé neučení, začali jimi někteří Inuité pohrdat a chovat se útočně.

Nyní vidíte 32 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Historie

O autorovi

Edita Štěříková

PhDr. Edita Štěříková (*1937), archivářka a historička, vystudovala na Karlově univerzitě v Praze; v důsledku politických poměrů a upírání jí práva na práci emigrovala do Německa, kde dva roky pracovala ve Frankfurtské historické komisi a v letech 1972 až 1998 v Ústředním archivu Evangelické církve hesensko-nasavské. Dlouhodobě se zabývá problematikou české náboženské emigrace.
Štěříková Edita

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...