Mikrohistorie fotografie
| 29. 9. 2025Fotografické snímky se upravovaly od počátku fotografie koncem třicátých let předminulého století. Mnohé zásahy byly velmi zručné a pouhým okem těžko odhalitelné. K retuším se používaly různé barvy, měkká tužka, vyškrabování, kopírování více snímků do jednoho – jen těžko se dají vyjmenovat všechny používané „finty“. Řeč je o klasické fotografii a klasických fotomechanických technikách, nikoliv o současných možnostech počítačových programů včetně použití umělé inteligence.
Badatelky Petra Trnková a Natálie Trtíková z Ústavu dějin umění AV ČR nahlédly „pod pokličku“ úprav starých fotografií a světlotisků pomocí mikroskopie.1) V jejich práci jim pomáhala skutečnost, že stříbrné vrstvy stárnou rychleji než použité retušovací materiály, a tak se zásahy stávají časem viditelnější.
Jako malou ukázku jsme vybrali snímek Černé věže hradu Házmburku2 z roku 1871, tedy ze stejného roku, kdy vyšlo první číslo časopisu Vesmír. Původní fotografie prošla drobnými retušemi a úpravami – ztmavení kalhot lezce v průčelí věže, „zostření“ mlhavého stromoví v pozadí, drobné retuše vad materiálu. Pro dokreslení magického místa středověkého hradu uvádíme snímek o 140 let mladší.
Poznámky
1) Petra Trnková a Natálie Trtíková: Mikrohistorie fotografie / A Microhistory of Photography. Doprovodná publikace k výstavě ve Window Gallery, ÚDU AV ČR, Husova 4, Praha 1, přístupné 24 hodin denně, 31. 7. – 23. 11. 2025, 44 stran, ISBN 978-80-53018-13-5 (tištěná verze), ISBN 978-80-53018-14-2 (PDF verze).
2) Vladimir Kremer, Černá věž na Házmburku, 70.–80. léta 19. století, albuminová fotografie, 117 × 158 mm / 246 × 324 mm, ÚDU AV ČR, inv. č. 1512, reprodukce Vlado Bohdan, ÚDU AV ČR.
Ke stažení
článek ve formátu pdf [509,45 kB]
O autorovi
Stanislav Vaněk
