Učenlivá čtyřhranka
| 2. 10. 2023Asociativn í učení, při kterém se zkušenost získaná smyslovými stimuly promítá do změny chování, může fungovat i bez centrální nervové soustavy. Dokazují to experimenty s drobným žahavcem čtyřhrankou trojitou (Tripedalia cystophora) z karibských mangrovů. Na stěnu akvária autoři výzkumu namalovali šedivé pruhy napodobující vzdálené kořeny mangrovů. Čtyřhranka do nich zpočátku narážela, po několika minutách však zjistila, že překážka je blíže, než se zdálo, a včas se otočila. Další experiment prokázal analogické chování i u izolovaného rhopalia (světločivného orgánu vysílajícího nervové vzruchy řídící pohyb čtyřhranky, viz Vesmír 87, 836, 2008/12). Elektrická stimulace (simulující kontakt s překážkou) i rhopalium naučila zavelet k otočce. Zjištění je důležité pro studium evoluce učení.
Bielecki J. et al.: Current Biology, 2023, DOI: 10.1016/j.cub.2023.08.056
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [632,06 kB]
O autorovi
Ondřej Vrtiška
Původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracoval jako vědecký novinář (ABC, Český rozhlas, TÝDEN, iHNed.cz), na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Věnuje se popularizaci vědy, spolupracuje s Učenou společností České republiky. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.