Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2
i

Aktuální číslo:

2025/1

Téma měsíce:

Exploze

Obálka čísla

Jak sníst hodně ovoce? Po kouscích

 |  3. 10. 2022
 |  Vesmír 101, 598, 2022/10

Ovoce a zeleniny bychom dle doporučení WHO měli sníst denně aspoň 400 g. Některé druhy jsou hořké, což má upozorňovat býložravce na jejich jedovatost. Hořké flavonoidy jsou opravdu ve vyšších dávkách problematické, nižší dávky však působí na tělo pozitivně, což je poměrně běžný hormetický efekt. Relativní velikost dávky je samozřejmě určena i hmotností jedince – malé děti mají k brokolici či grepu výhrady plně pochopitelné.

OSN doporučuje dělit denní příjem alespoň do pěti dávek, což v Česku splňuje necelých 8 % obyvatel. Proč není vhodné sníst doporučenou dávku najednou? Zjevně kvůli udržování rovnoměrné hladiny antioxidantů, ale může s tím být spojeno i něco dalšího? To se rozhodli ověřit odborníci z Nizozemska. Zaměřili se na ovoce, protože ani denní příjem ovoce nedosahuje doporučených dávek, přestože je ovoce sladké a obecně oblíbené. Připravili salát z ananasu, jahod a borůvek a nabízeli ho studentům. Experimentální proměnnou byla velikost porce salátu – 60 g, 150 g a 250 g. Ukázalo se, že po konzumaci velké porce se studenti nepřekvapivě cítili nasycenější než po porci malé. Co se jejich rozpoložení týče, na začátku konzumace se všichni cítili uvolnění či šťastní a to jim vydrželo i po konzumaci malé nebo střední porce. Velká porce však přinesla často pocit znudění.

Mít při ruce misku s drobným ovocem (či připravenými kousky většího) je strategie, kterou znají rodiče malých dětí. Vhodná je však i pro školáky a dospělé. Poučení je důležité i pro školní jídelny – dát dětem k obědu jako dezert velké jablko či pomeranč není vhodný nápad, hodnoceno i dle počtu rozšlapaných pomerančů v okolí školy o hodinu později.

Salazar Cobo M. I. et al.: Food Quality and Preference, 2022, DOI: 10.1016/j.foodqual.2022.104651

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Fyziologie
RUBRIKA: Mozaika

O autorovi

Ivan H. Tuf

Doc. RNDr. Mgr. Ivan Hadrián Tuf, Ph.D., (*1974) vystudoval zoologii, ekologii a psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na katedře ekologie a životního prostředí PřF UP se zabývá převážně studiem půdní fauny.
Tuf Ivan H.

Doporučujeme

Exploze, které tvoří

Exploze, které tvoří uzamčeno

Supernovy vytvářejí v mezihvězdném prostředí bubliny. V hustých stěnách bublin vznikají hvězdy. A to, co začalo výbuchem, končí hvězdou.
Mrtví termiti odpovídají na evoluční otázky

Mrtví termiti odpovídají na evoluční otázky uzamčeno

Aleš Buček, Jakub Prokop  |  6. 1. 2025
Termiti představují odhadem čtvrtinu globální biomasy suchozemských členovců. Naší snahou je pochopit, jak dosáhli ekologického úspěchu, jak se...
Objev země Františka Josefa

Objev země Františka Josefa

Zdeněk Lyčka  |  6. 1. 2025
Soukromá rakousko-uherská polární výprava v letech 1872–1874 nedosáhla zamýšleného cíle, jímž bylo proplout Severní mořskou cestou a případně...