8 1/4
| 6. 12. 2021V průměru osm a čtvrt hodiny denně tráví dvanáctiletí žáci ze Ženevy konzumací digitálních médií (hudby, videí, her…). Osmileté děti takto tráví 4,5 hodiny denně. Vyplývá to z výzkumu, kterého se účastnilo 118 dětí ve věku osm až dvanáct let. Skutečný čas je však kratší, protože ve výsledné hodnotě se sčítají doby trávené nejrůznějšími digitálními aktivitami bez ohledu na to, zda následovaly jedna po druhé, nebo se překrývaly. Digitální multitasking (např. poslech hudby při brouzdání internetem) přitom není neobvyklý.
Autoři výzkumu zároveň zjišťovali pozornost, sebeovládání, míru stresu, psychosociální fungování, délku spánku, školní výsledky a motivaci ke studiu. Zdá se, že rizikový je především digitální multitasking. Děti sledující různé druhy médií najednou vykazují horší psychický stav, naopak soustředěné hraní počítačových her je v průměru spojeno s lepším psychickým zdravím a s rychlejšími reakcemi. Je však třeba pamatovat na poučku, že korelace neimplikuje kauzalitu. Může to být složitější.
Cardoso-Leite P. et al.: PLOS One, DOI: 10.1371/journal.pone.0259163
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [380,96 kB]
O autorovi
Ondřej Vrtiška
Původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracoval jako vědecký novinář (ABC, Český rozhlas, TÝDEN, iHNed.cz), na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Věnuje se popularizaci vědy, spolupracuje s Učenou společností České republiky. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.