Už jsme to udělali za vás
Koncem 19. století začala fotografie nabývat masového rozšíření. Klíčovou roli tehdy sehrála firma Kodak, která přišla s jednoduchým fotoaparátem, skvělým servisem a chytlavým reklamním sloganem Vy zmáčknete spoušť a my uděláme ostatní. Služby spojené s fotografií představovaly vždy důležitou složku fotografického procesu. Když chyběly či byly nekvalitní, obstarávali si je fotografové sami. V éře profesionálních fotolaboratoří přestávali fotografující vůbec tušit, co se s fotografií po stisku spouště děje. V dnešní době digitální fotografie – a obecné fotografické negramotnosti – dokáže skoro každý, kdo se fotoaparátu dotkne, pořídit správně exponovaný a zaostřený snímek, ale nic víc. Roman Sejkot to glosuje parafrází reklamy Kodaku: Vy zmáčknete spoušť a my už za vás udělali to ostatní (s. 106).