Aktuální číslo:

2020/1

Téma měsíce:

Závislost

Barevná čeština

 |  13. 7. 2017
 |  Vesmír 96, 460, 2017/7

Zalistujeme-li Babičkou Boženy Němcové, zjistíme, že babiččin sváteční oděv sestával mimo jiné z mezulánky hřebíčkové barvy, bílého fěrtochu jako led a damaškového kabátku oblakové barvy – tedy z rezavě hnědé sukně, čistě bílé zástěry a modrého kabátku.

Používáním slov označujících barevné odstíny, jako je akvamarínový, ebenový, hráškový, olivový, ostružinový, pistáciový, pivoňkový nebo safírový, můžeme docílit příjemných konotací spojených například s vůní květin, chutí ovoce nebo třpytem drahých kamenů. S pomocí těchto pojmenování lze také přesněji postihnout danou barvu, např. cihlově červená se podstatně liší od jahodově nebo vínově červené. Ovšem stanovit exaktní rozdíl mezi meruňkovou a lososovou, avokádovou a jablkovou, případně azurovou a pomněnkovou není snadné, ne-li nemožné. Např. krémový vypínač je v nabídce určité firmy jasně daný, ale na vzorníku jiné firmy může být stejný barevný odstín označen jako slonová kost, smetanová, režná či béžová barva.

U individuálně vnímaných rozdílů však svízele ještě nekončí. Jedno pojmenování může označovat také dva rozdílné odstíny téže barvy, či dokonce dvě zcela odlišné barvy. Tak u kávové si nejsme jisti, má-li uživatel na mysli tmavě hnědou barvu (podle upražených kávových zrn), nebo středně hnědou barvu (podle bílé kávy). V případě méně obvyklého barevného označení makový jde buď o rudou, odkazujeme-li k zabarvení okvětních lístků, nebo šedomodrou, odkazujeme-li k zrnkům máku. A různé části rostliny jsou ve hře i u následujícího příkladu. Tatáž rostlina se nazývá brčál i barvínek; brčálová barva je však výrazně zelená (podle listů), zatímco barvínková je světle modrofialová (podle květů).

I když to s barvami není vždy snadné, jsou pro člověka velmi důležité: co je bezbarvé, můžeme vnímat jako nevýrazné, neurčité, všední, smutné, nudné, jednotvárné, mdlé, otupující. Bezbarvé výkony sportovního týmu jsou minimálně nepřesvědčivé, politika za bezbarvý projev aplaus nečeká, bezbarvý tón hlasu nevěstí nic dobrého a bezbarvým úsměvem nás nikdo neokouzlí.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Michaela Lišková

Mgr. Michaela Lišková, Ph.D., (*1977) vystudovala český jazyk a literaturu na Filozofické fakultě UK v Praze. V Ústavu pro jazyk český AV ČR se věnuje lexikologii a lexikografii. Působí jako hlavní redaktorka časopisu Jazykovědné aktuality. Je členkou redakce připravovaného Akademického slovníku současné češtiny (www. Slovnikcestiny.cz)

Doporučujeme

Léčba psychedeliky

Léčba psychedeliky

Zuzana Postránecká  |  6. 1. 2020
Přírodní psychedelika provázejí lidskou společnost po tisíciletí, ale západní společnost se jimi začala podrobněji zabývat teprve ve 20. století....
Chobotnice z Londýna

Chobotnice z Londýna

Petr Jan Juračka  |  6. 1. 2020
O poslední spolupráci s profesorem Vladimírem Kořínkem, novém druhu perloočky, dobrodružné cestě do londýnského muzea a chobotničce...
Smysl a etika archeologie ve 21. století

Smysl a etika archeologie ve 21. století

Martin Gojda  |  6. 1. 2020
Jedinečnost a neopakovatelnost toho, co se událo v historii, co potkávalo generace našich předchůdců, jak jednotlivci a lidská společenství...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné