Aktuální číslo:

2020/7

Téma měsíce:

Klimatické změny

Barevná čeština

 |  13. 7. 2017
 |  Vesmír 96, 460, 2017/7

Zalistujeme-li Babičkou Boženy Němcové, zjistíme, že babiččin sváteční oděv sestával mimo jiné z mezulánky hřebíčkové barvy, bílého fěrtochu jako led a damaškového kabátku oblakové barvy – tedy z rezavě hnědé sukně, čistě bílé zástěry a modrého kabátku.

Používáním slov označujících barevné odstíny, jako je akvamarínový, ebenový, hráškový, olivový, ostružinový, pistáciový, pivoňkový nebo safírový, můžeme docílit příjemných konotací spojených například s vůní květin, chutí ovoce nebo třpytem drahých kamenů. S pomocí těchto pojmenování lze také přesněji postihnout danou barvu, např. cihlově červená se podstatně liší od jahodově nebo vínově červené. Ovšem stanovit exaktní rozdíl mezi meruňkovou a lososovou, avokádovou a jablkovou, případně azurovou a pomněnkovou není snadné, ne-li nemožné. Např. krémový vypínač je v nabídce určité firmy jasně daný, ale na vzorníku jiné firmy může být stejný barevný odstín označen jako slonová kost, smetanová, režná či béžová barva.

U individuálně vnímaných rozdílů však svízele ještě nekončí. Jedno pojmenování může označovat také dva rozdílné odstíny téže barvy, či dokonce dvě zcela odlišné barvy. Tak u kávové si nejsme jisti, má-li uživatel na mysli tmavě hnědou barvu (podle upražených kávových zrn), nebo středně hnědou barvu (podle bílé kávy). V případě méně obvyklého barevného označení makový jde buď o rudou, odkazujeme-li k zabarvení okvětních lístků, nebo šedomodrou, odkazujeme-li k zrnkům máku. A různé části rostliny jsou ve hře i u následujícího příkladu. Tatáž rostlina se nazývá brčál i barvínek; brčálová barva je však výrazně zelená (podle listů), zatímco barvínková je světle modrofialová (podle květů).

I když to s barvami není vždy snadné, jsou pro člověka velmi důležité: co je bezbarvé, můžeme vnímat jako nevýrazné, neurčité, všední, smutné, nudné, jednotvárné, mdlé, otupující. Bezbarvé výkony sportovního týmu jsou minimálně nepřesvědčivé, politika za bezbarvý projev aplaus nečeká, bezbarvý tón hlasu nevěstí nic dobrého a bezbarvým úsměvem nás nikdo neokouzlí.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Michaela Lišková

Mgr. Michaela Lišková, Ph.D., (*1977) vystudovala český jazyk a literaturu na Filozofické fakultě UK v Praze. V Ústavu pro jazyk český AV ČR se věnuje lexikologii a lexikografii. Působí jako hlavní redaktorka časopisu Jazykovědné aktuality. Je členkou redakce připravovaného Akademického slovníku současné češtiny (www.Slovnikcestiny.cz)

Doporučujeme

O mariánském sloupu, který se nevrátil na Staroměstské náměstí

O mariánském sloupu, který se nevrátil na Staroměstské náměstí

Eliška Fulínová  |  18. 7. 2020
Instalace neúplné kopie mariánského sloupu na pražské Staroměstské náměstí přišla ironií osudu ve zjitřené době, kdy se na různých místech po...
Na staré zkušenosti nezapomínejme

Na staré zkušenosti nezapomínejme

Eva Bobůrková  |  13. 7. 2020
Vladimír Vonka je uznávaný virolog v Česku i ve světě. Ač brzy oslaví devadesáté narozeniny, stále se věnuje vědě, konkrétně vývoji...
Komu se nelení…

Komu se nelení…

Petr Pokorný  |  13. 7. 2020
Jsou-li nějaké změny příliš pomalé, lidé je v subjektivním čase svých životů skoro nevnímají. Stačí se ale podívat na staré krajinomalby či...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné