Brána zvěda
„Vznešená mumie tohoto krále byla celá pokryta zlatem a stříbrem, zatímco rakev byla vyložena všemi druhy drahokamů. Vzali jsme zlato, které jsme nalezli na vznešené mumii tohoto boha, jeho amulety v podobě očí a ozdoby, které měl na krku a obinadlech, v nichž ležel. Nalezli jsme královskou manželku podobně ozdobenou a také jsme vzali všechno, co jsme na ní nalezli…“
(Abbottův papyrus, kolem roku 1122 př. n. l.)
Důležitým předpokladem trvání nerušeného posmrtného života bylo podle představ starověkých Egypťanů zachování těla zemřelého, které mělo bezpečně a „navěky“ spočívat v hrobce. Již ve starověku však mumie zesnulých panovníků, členů jejich rodin a příslušníků společenské elity neochránily ani mastaby s pohřebními komorami umístěnými v hlubokém podzemí, ani monumentální pyramidy, skalní hrobky či důmyslné šachtové hroby. Jejich organizované vylupování dosáhlo vrcholu za vlády posledních Ramessovců ve 12. a 11. století př. n. l. Tehdy se egyptští kněží v thébské oblasti rozhodli zachránit královské a kněžské mumie a tajně je přemístili do hromadných skrýší.
Nejohroženější byly mumie vládců pohřbených během pětisetletého období Nové říše (1569–1081 př. n. l.) v 62 skalních hrobkách v proslulém Údolí králů na západním břehu Nilu naproti dnešnímu Luxoru. Vyloupení a znesvěcení hrobky se ve starověkém Egyptě trestalo smrtí a pachatel byl navždy zbaven možnosti vstoupit do Usirova věčného království. Vábení šperků a drahocenné pohřební výbavy přesto bylo silnější, zvláště v dobách oslabení ústřední královské moci a státní správy, kdy bujela korupce, společenské nepokoje byly běžné a ochrana pohřebišť byla omezená. Podrobnosti se dovídáme ze zajímavého souboru papyrů pocházejících z časů vlády Ramesse IX.1) a Ramesse XI.2) Obsahují výsledky inspekcí v hrobkách, seznamy zajištěné kořisti i podezřelých a záznamy soudních procesů s vykradači (obr. 2).