Úspěch založený na chucpe
„Pokud si budeme hýčkat svůj klid, nikdy s ničím novým nepřijdeme,“ říká Rut Bízková, předsedkyně Technologické agentury (TA ČR), která hospodaří s rozpočtem okolo tří miliard korun (asi 11 % všech národních veřejných prostředků, které u nás jdou do výzkumu a vývoje).
Do dalších pěti let jste TA ČR popřála úspěch založený na chucpe. Totéž přání jste zopakovala Akademii věd na jejím sněmu. Jak jste to myslela? Toto slovo je u nás používáno spíše v negativním významu.
V anglosaském světě se používá i ve smyslu kladném. Já se odkazuji na knihu Dana Senora a Saula Singera Start-up Nation, Příběh izraelského hospodářského zázraku (Aligier, 2011). Je neuvěřitelné, že tak malý a neustále ohrožovaný národ dosahuje takových hospodářských i vědeckých výsledků. A Senor se Singerem říkají, že jejich úspěch je založen na chucpe: na drzosti, zdánlivé neomalenosti, ale ve skutečnosti vlastně na kritickém myšlení. Chucpe znamená, že nic není svaté, vše je vystaveno kritickému přemýšlení, dokonce i Jahve. A tím pádem se nic nedělá dvakrát stejně. Což je mimochodem podstata inovací. Vše se podrobuje kritickému zkoumání, jestli by to příště nebylo možné udělat jinak a lépe. V tomto smyslu chucpe vede k tomu, že společnost nestojí na místě.
Zní to jednoduše, ale když se domyslí souvislosti, není to triviální úvaha. Je těžké zavést takový přístup do praxe?
Kniha mne povzbudila, protože v TA ČR nikdy neděláme věci dvakrát stejně. A skutečně to není vůbec triviální, je to životní postoj. Žádný „klídek, ale teplíčko“. Pokud si budeme hýčkat svůj klid, což je Čechům vlastní, povedeme pořád jen žabomyší války, ale nikdy s ničím novým nepřijdeme.