Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

Co dělat?

 |  10. 4. 2014
 |  Vesmír 93, 241, 2014/4

Hana Librová si správně všimla, že v poslední době narůstá pesimismus ohledně další budoucnosti životního prostředí a přírody na Zemi. Bylo by možné diskutovat o tom, zda jde o jednoznačný trend, nebo zda jde spíše o vlny poplatné obecné náladě ve společnosti – v sedmdesátých a osmdesátých letech byl podobný pesimismus častý, po pádu železné opony byli lidé ohledně budoucnosti obecně optimističtější a v době mezi 11. zářím 2001 a globální ekologickou krizí zase zavládla „blbá nálada“ (tuto možnost by mohl ověřit nějaký sociologický výzkum). Navíc žádný trend není nikdy úplně homogenní, i dnes se setkáme u některých význačných biologů s optimismem (třeba u Matta Ridleyho v jeho knize Racionální optimista, která loni vyšla i česky), zatímco jiní (jako třeba Stuart Pimm) byli apokalyptičtí vždy. V každém případě ale dnes v ekologické komunitě vskutku převládá pocit, že environmentální problémy jsou velmi vážné a že spoustu věcí se prostě zachránit přes všechnu snahu nepodaří.

Nyní vidíte 23 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Ekologie a životní prostředí
RUBRIKA: Diskuse

O autorovi

David Storch

Prof. David Storch, Ph.D., vystudoval biologii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze. Zabývá se makroekologií, biodiverzitou a ekologickou teorií. Působí na Přírodovědecké fakultě UK a v Centru pro teoretická studia (CTS), společném pracovišti UK a AV ČR, jehož byl v letech 2008–2018 ředitelem. Je editorem časopisů Ecology Letters a Global Ecology and Biogeography. Je členem Učené společnosti České republiky.
Storch David

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné