Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024

Aktuální číslo:

2024/7

Téma měsíce:

Čich

Obálka čísla

O nepoctivosti, malé i velké

Reportáž z restaurace
 |  5. 12. 2013
 |  Vesmír 92, 665, 2013/12

Drobné, každodenní podvádění je všudypřítomné. Odhaduje se, že asi polovinu ukradených věcí z prodejen mají na svědomí zaměstnanci, dlouhodobě si po jednom odnášející levnější i dražší zboží.

Pojištěnci pravidelně nadsazují hodnoty zničeného zboží a někdy si škodu zcela vymýšlejí, aby získali pojistné plnění. Řada lidí si dokola kupuje oblečení již s plánem, že je ve zkušební době vrátí a dostane zpět plnou cenu. Nicméně z nahodilých příběhů „finanční černé kroniky“ lze jen těžko zjistit, jaký typ lidí zlotřilosti páchá, resp. co způsobí, že se člověk někdy uchýlí ke krádeži a jindy ne.

Ekonomové Ofer H. Azar, Shira Yosef a Michael Bar-Eli z Ben-Gurionovy univerzity v Izraeli se proto rozhodli nečestné chování prozkoumat systematicky.1) Potřebovali značně variabilní prostředí, v němž se pohybuje široká paleta lidí, někdy osaměle, jindy ve skupině, někdy v pokušení získat větší, jindy menší sumu, muži i ženy, mladí i staří. Volba proto padla na rušnou hospodu. Ve vybrané restauraci zaměřené na hamburgery bývalo vždy kolem 150 až 200 hostů, kterým výzkumníci inkognito po úhradě útraty vraceli větší množství „drobných“, než vrátit měli. V restauraci hosté obvykle platili v bankovkách a číšník jim poté přinesl rozdíl vůči útratě, z něhož pak eventuálně dostal spropitné. Výzkumný tým však k vraceným penězům přidával v přepočtu 60 až 200 korun, což při nejběžnější útratě mezi 250–350 korunami byla poměrně značná suma. Cílem bylo zjistit, kolik hostů se poctivě ozve, že jim bylo vráceno příliš.

Nyní vidíte 22 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Kulturní a sociální antropologie
RUBRIKA: Glosy

O autorovi

Petr Houdek

Doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D., (*1981) je vedoucím Centra vědy a výzkumu, členem katedry managementu na Fakultě podnikohospodářské VŠE a členem Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Věnuje se terénním a laboratorním experimentům na nečestnost, podvádění a rozhodovací chyby.
Houdek Petr

Doporučujeme

Algoritmy pro zdraví

Algoritmy pro zdraví

Ondřej Vrtiška  |  8. 7. 2024
Umělá inteligence proniká do medicíny a v následujících letech ji nejspíš významně promění. Regina Barzilay z MIT má pro vývoj nástrojů...
Mají savci feromony?

Mají savci feromony?

Pavel Stopka  |  8. 7. 2024
Chemická komunikace je způsob předávání a rozpoznávání látek, jímž živočichové získávají informace o jiných jedincích, o jejich pohlaví a věku, o...
Jak funguje moderní speleologie

Jak funguje moderní speleologie uzamčeno

Michal Filippi, Jan Sirotek  |  8. 7. 2024
Přesně před 150 lety byla na prodej Mamutí jeskyně. Systém, který do té doby sloužil jako místo pro těžbu ledku z guana, byl k mání za pouhých...