Aktuální číslo:

2025/3

Téma měsíce:

Humor

Obálka čísla

O nepoctivosti, malé i velké

Reportáž z restaurace
 |  5. 12. 2013
 |  Vesmír 92, 665, 2013/12

Drobné, každodenní podvádění je všudypřítomné. Odhaduje se, že asi polovinu ukradených věcí z prodejen mají na svědomí zaměstnanci, dlouhodobě si po jednom odnášející levnější i dražší zboží.

Pojištěnci pravidelně nadsazují hodnoty zničeného zboží a někdy si škodu zcela vymýšlejí, aby získali pojistné plnění. Řada lidí si dokola kupuje oblečení již s plánem, že je ve zkušební době vrátí a dostane zpět plnou cenu. Nicméně z nahodilých příběhů „finanční černé kroniky“ lze jen těžko zjistit, jaký typ lidí zlotřilosti páchá, resp. co způsobí, že se člověk někdy uchýlí ke krádeži a jindy ne.

Ekonomové Ofer H. Azar, Shira Yosef a Michael Bar-Eli z Ben-Gurionovy univerzity v Izraeli se proto rozhodli nečestné chování prozkoumat systematicky.1) Potřebovali značně variabilní prostředí, v němž se pohybuje široká paleta lidí, někdy osaměle, jindy ve skupině, někdy v pokušení získat větší, jindy menší sumu, muži i ženy, mladí i staří. Volba proto padla na rušnou hospodu. Ve vybrané restauraci zaměřené na hamburgery bývalo vždy kolem 150 až 200 hostů, kterým výzkumníci inkognito po úhradě útraty vraceli větší množství „drobných“, než vrátit měli. V restauraci hosté obvykle platili v bankovkách a číšník jim poté přinesl rozdíl vůči útratě, z něhož pak eventuálně dostal spropitné. Výzkumný tým však k vraceným penězům přidával v přepočtu 60 až 200 korun, což při nejběžnější útratě mezi 250–350 korunami byla poměrně značná suma. Cílem bylo zjistit, kolik hostů se poctivě ozve, že jim bylo vráceno příliš.

Nyní vidíte 22 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Kulturní a sociální antropologie
RUBRIKA: Glosy

O autorovi

Petr Houdek

Doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D., (*1981) je vedoucím Centra vědy a výzkumu, členem katedry managementu na Fakultě podnikohospodářské VŠE a členem Katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Věnuje se terénním a laboratorním experimentům na nečestnost, podvádění a rozhodovací chyby.
Houdek Petr

Doporučujeme

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller?

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller? uzamčeno

Irena Jirků  |  3. 3. 2025
K výzkumu Kosmovy kroniky se po letech vrátil, protože – jak říká – dosud nenašel uspokojivou odpověď na základní otázku: Proč vůbec vznikla?...
Mají zvířata smysl pro legraci?

Mají zvířata smysl pro legraci?

Jaroslav Petr  |  3. 3. 2025
Umí se zvířata smát nebo aspoň usmívat? Mají smysl pro to, čemu my lidé říkáme humor? Pokud ano, jak se jejich schopnosti projevují a k čemu jsou...
Selský rozum u kulatého stolu

Selský rozum u kulatého stolu uzamčeno

Selský rozum rezonuje napříč společností jako jakýsi archetyp racionálního myšlení. Není to ale pouze rétorická figura, která se používá pro svůj...