Dobrá reklama nadevše
Lidé mají rádi zajímavé, třpytivé, tvarově nevšední nebo jen jednoduše pěkné věci. V lidském světě je krása relativní pojem, často je ovlivňována módními trendy nebo reklamou. Platí to tak i u zvířat? Dokáže i u nich nějaký poutač doslova prodávat?
V přírodě to funguje tak, že čím víc jedinců žije na určitém území, tím víc spolu soupeří a snižují si vzájemně fitness. Ani Bill Gates nebyl příliš nadšený, když roku 1984 firma Apple představila světu první Macintosh. Naproti tomu známe z praxe mnoho živočichů vyhledávajících právě takto konkurenční prostředí. Proč je tomu tak?
Existuje mnoho teorií zabývajících se problematikou vnitrodruhové nebo mezidruhové agregace – některé z nich hovoří o tom, že se zvyšující se hustotou živočichů klesá riziko predace, zvířata se mohou společně lépe bránit před vetřelci, zvyšují se jejich šance na páření a v neposlední řadě také narůstá efektivita vyhledávání potravy. Pro nás je však důležitá neméně zajímavá teorie, která vysvětluje, že život v okolí silných sousedů funguje jako ukazatel vysoké kvality obývaného habitatu, jakožto i síly a šikovnosti majitelů teritoria, kteří si dokážou toto místo udržet i navzdory silnému tlaku z okolí.
Našim hlavním distributorem billboardů je malý pěvec lidově nazývaný také strakoš nebo masák, nejmladší generace používá i název „pirát z Karibiku“. Ťuhýk šedý (Lanius excubitor), který je nezaměnitelný hlavně díky černé oční masce a zálibě nabodávat ulovenou kořist na trny a větvičky, je náš největší ťuhýk. Bez ohledu na masožravý způsob života patří ťuhýci mezi pěvce. Od svých příbuzných se začali morfologicky a ekologicky oddělovat asi před 20 miliony lety na území dnešní Austrálie. V evoluci je to však jen krátký okamžik na to, aby se dokázali dokonale morfologicky přizpůsobit svému způsobu života – mají sice silný a zahnutý zobák, ale jejich běháky jsou přece jenom „pěvcovité“.