mff2024mff2024mff2024mff2024mff2024mff2024

Aktuální číslo:

2024/2

Téma měsíce:

Faleš

Obálka čísla

Evropská přírodovědná olympiáda 2009

 |  23. 7. 2009
 |  Vesmír 88, 438, 2009/7

Letošní 7. ročník multidisciplinární přírodovědné olympiády EUSO (viz Vesmír 87, 429, 2008/7) se konal 28. 3. až 5. 4. ve španělské Murcii. Zaměřen byl na analýzu jednak pomerančové šťávy, jednak hedvábných vláken. Studentské tříčlenné týmy (biolog, fyzik, chemik) měly za úkol změřit obsah vitaminu C v pomerančové šťávě, změnit, a poté změřit viskozitu šťávy pomocí enzymu izolovaného z bakteriální kultury a stanovit měrnou tepelnou kapacitu šťávy; dalším úkolem bylo určit množství proteinu v listech moruše a v housenkách bource morušového. Českou republiku úspěšně reprezentovaly dva týmy:

Zlatou medaili a „Pohár pro absolutního vítěze soutěže“ získali Tomáš Zeman z Gymnázia J. Keplera v Praze 6, Lenka Čurnová z Gymnázia Jírovcova v Českých Budějovicích a Ondřej Hák z Gymnázia a SOŠPg v Hořicích v Podkrkonoší.

Stříbrnou medaili a celkové 8. místo získali Michael Turek z Gymnázia J. Keplera v Praze 6, Pavel Polcar z Gymnázia v Křenová v Brně a Eva Vojáčková z Městského víceletého gymnázia Klobouky u Brna.

Pokud se podaří sehnat peníze, bude se některý z dalších ročníků olympiády konat v ČR.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Věda a společnost
RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Jana Ševcová

 

Doporučujeme

Pravá faleš, nebo falešná pravda

Pravá faleš, nebo falešná pravda uzamčeno

Halina Šimková, Jan Strojil  |  5. 2. 2024
Žádná společnost na světě nemá tolik prostředků či energie, aby dokázala efektivně bojovat proti všem podezřením z ohrožení. Používáme proto...
Koho balamutí tořiče

Koho balamutí tořiče uzamčeno

Jiří Sádlo  |  5. 2. 2024
Vstavačovité tořiče, rod Ophrys, jsou hodně složité a osobité. Dlouho se ví a říká, že klamou své hmyzí opylovače. Méně se připouští, že...
20 let s grafenem

20 let s grafenem uzamčeno

Jan Kunc  |  5. 2. 2024
Grafen, dvoudimenzionální alotrop uhlíku, vyvolal velkou vlnu pozornosti v roce 2004. Jak se tento význačný vědecký směr formoval, jaké byly jeho...