2018/12

Jednotky SI

Jak vycházel Vesmír?

|  15. 1. 2009
 |  Vesmír 88, 6, 2009/1

Sbírám časopis Vesmír a potřeboval bych vědět, kolik čísel bylo vydáno v kterém ročníku. Vlastním skoro všechny ročníky od r. 1871, ale mám pocit, že mi některá čísla chybějí. Můžete mi pomoci?

Evžen Šimek

Odpověď redakce: Bilancovat se dá kdykoli, nemusí to být nutně na konci roku. Zvláště když se s různými dotazy na téma, kdy Vesmír vycházel či kolik měl čísel a ročníků, setkáváme v redakci dost často. Není na ně lehké odpovědět, neboť Vesmír za dobu své dlouhé historie několikrát změnil periodicitu i způsob číslování.

V letošním roce připravujeme rozsáhlou přestavbu našich webových stránek spojenou s novými funkcemi a službami pro čtenáře a předplatitele. Páteř celého webu však i nadále budou tvořit články vycházející v papírovém časopise. Do programů ovládajících web je proto potřeba zabudovat algoritmus, který bude umět z ročníku a čísla vypočítat rok vydání nebo naopak. I z tohoto důvodu jsme byli nuceni staré Vesmíry pečlivě projít (je to moc příjemná práce, doporučuji vyzkoušet) a všechny údaje sepsat (viz tabulku I).

Časopis, který držíte v rukou, má pořadové číslo 1776. V září 2002 jsme vydali 1700. číslo a číslo 1800 oslavíme pravděpodobně v březnu 2011 (dvojčísla zde pokládáme za jeden časopis). Pokud vám to nevychází a pokud se divíte slůvku pravděpodobně, vězte, že krom zbrusu nových webových stránek jsme pro vás letos připravili ještě jednu novinu – prázdninové dvojčíslo, které bude o něco tlustší, aby bylo co číst o dovolené (viz tabulku II). A protože zatím nevíme, jak se to osvědčí, netušíme ani, zda v dvojčíslech budeme pokračovat.

Ještě zajímavější je počet stránek, který se v historii časopisu neustále zvyšoval. Zda ruku v ruce s kvantitou rostla i kvalita, to ponecháme úsudku ctěného čtenářstva. První Vesmíry měly jen 8 stran, s výjimkou úplně prvního čísla, které bylo zřejmě kvůli nalákání čtenářů poněkud tlustší – 12 stránek. Na dvanácti stranách se pak Vesmír ustálil na mnoho let. Matouškův Vesmír třicátých a čtyřicátých let minulého století měl obvykle 24–32 stránek, dvojčísla pak kolem 40–50 stran. To znamená, že tehdejší ročník obsahoval asi 250 stránek. Počet se opět významně zvedl počátkem padesátých let, kdy Vesmír začala řídit nová redakční rada. Dvanáct tehdejších čísel mělo v průměru 380 stránek. Opět Vesmír nabobtnal roku 1985. Od té doby měl zhruba 712 stránek ročně až do počátku nového milénia. Posledních 6 ročníků mělo 712, 724, 756, 772, 820, 892 stránek. To znamená, že si čtenáři v loňském roce (2008) mohli přečíst téměř o 3 čísla více než před pár lety.

A to je také odpověď na námitku, která se občas vyskytne: že prý má Vesmír mnoho reklamních stránek na úkor zajímavých článků. Inu, nemá. Dal jsem si tu práci a spočítal stránky s reklamami a komerčními prezentacemi v loňském roce. Bylo jich 139, ale přidali jsme 172 stránek. Myslím, že na tom čtenáři docela vydělali.

A ještě jedno úplně absurdní číslo na závěr. Víte, kolik stránek Vesmíru existuje k dnešnímu dni, či přesněji k datu vyjití tohoto čísla? Od května 1871 jich bylo už 63 334 plus 530 kulérových stránek a 24 stran příloh. Dohromady 63 888. Slušná hromada papíru, že? Za jak dlouho by ji člověk asi přečetl?

Nu a teď už zbývá spočítat jen vysázená písmenka…

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Historie

Pavel Hošek

Evžen Šimek

Poprask kolem dvojčat, prvních dětí s editovaným genomem

Jaroslav Petr  |  13. 12. 2018
V čem udělali čínští soudruzi chybu? Čínský experiment odstartoval genetické vylepšování lidstva bezpříkladně zpackaným způsobem.
Tanec mezi pravděpodobnostmi