Klikaté cesty bílých šamanů
Miliony lidí žijí v blahobytu, přepychu a nadbytku, miliony trpí hladem, nemocemi a žijí na pokraji nouze. Jak mají rozvinuté státy pomáhat zemím třetího světa? Existuje opravdu účinná humanitární pomoc? Dostává se pomoc opravdu těm potřebným? Jak řešit kulturní rozdíly? Lze sloučit přístup klasické medicíny s medicínou šamanů a léčitelů? Následuje několik postřehů z diskuse.
13. veřejná beseda Třetí dimenze • Český rozhlas Leonardo, Lidová univerzita MK v Praze, Vesmír • Městská knihovna v Praze • 20. února 2008 • hosté: profesor PhDr. Josef Kandert, CSc. (Institut sociálních studií UK v Praze), MUDr. Ondřej Šimetka (Lékaři bez hranic), Ayayee Aitey Noble (ghanský student 6. ročníku medicíny) • moderátor Robert Tamchyna (Český rozhlas Leonardo) • pomoc při přípravě Radka Matějíčková • záznam a více informací: www.rozhlas.cz/lekari.
- O humanitární pomoci mluvíme až od padesátých let minulého století, po 2. světové válce, kdy vznikaly samostatné státy v Asii a Africe. V 19. století byla pomoc spojena s misijní činností nebo se mluvilo „o přínosu bílé civilizace“. Organizace Lékaři bez hranic vznikla r. 1971. Tehdy probíhala velká humanitární pomoc v dnešní Nigérii, ale tamní vláda znemožnila přístup k lidem v těžké situaci. Vznikla skupinka lékařů a novinářů, kteří byli nespokojeni s tím, že Červený kříž nemohl na tuto situaci reagovat (musí vždy zůstat neutrální). Zrodila se organizace jemu podobná, ale s jiným mandátem – k poskytování zdravotnické péče přibylo svědectví – Lékaři bez hranic se veřejně vyjadřují k tomu, když vidí nějaké bezpráví. To považují za nesmírně důležitou část své práce a v podstatě za to dostali r. 1999 Nobelovu cenu míru.
- A. A. Noble žertem upozornil na rozdíl mezi šamany a lékaři – šaman má na sobě náhrdelník, lékař fonendoskop; obojí však má stejný vliv na pacienty, léčí je. Již vážně dodal: „Afrika potřebuje každou pomoc, je ale nutné znát místní kultury a je třeba do humanitární práce začlenit místní lidi. Je to nejlepší způsob jak jim vysvětlit, proč a jak jim pomáháme.
- Chápat místní kultury je při pomoci nezbytné. Jeden příklad, který uvedl A. A. Noble, mluví za všechny: V rámci boje proti aidsu posíláme do Afriky kondomy, jenže podle hluboké náboženské tradice jsou místní lidé přesvědčeni, že „semeno patří ženě“. Pokud je nebudeme učit, proč jim kondomy posíláme, nemají zásilky žádný význam.
- Probíhá program, který je zaměřen na integraci moderní a tradiční medicíny, možná pomůže vstoupit do kruhu komunikace mezi nemocnými, lékaři a šamany.
Následující diskusní večer Třetí dimenze se koná v malém sále Městské knihovny v Praze ve středu 16. 4. 2008 od 19 hodin.
Ke stažení
- článek v souboru pdf [129,68 kB]