Dobře jíst a dobře vypadat
| 10. 8. 2006Při hledání nových trhů se potravinářské firmy stále častěji soustřeďují na ženy, které chtějí vypadat přitažlivě. Nabízejí jim jak se zbavit vrásek i nadváhy, vymýšlejí stále nové „beauty foods“. Vnitřní podporou kosmetických přípravků mají být vitaminy (A, C, E, kyselina listová), minerální látky a přirozené biologické složky (koenzym Q10, produkty z pšeničných klíčků či z aloe). Účinek všech obsažených látek není vždy vědecky potvrzen, důkladně probádána není ani jejich cesta ze zažívacího traktu ke kůži. Ve stavu kůže se ostatně vždy odrazí také funkce srdce, jater či ledvin.
Nejvíce „beauty foods“ bylo v posledních letech uvedeno na trh v tichomořské Asii (zejména v Japonsku), na druhém místě je Severní Amerika, na třetím Evropa. Tyto výrobky jsou poměrně drahé, proto nás překvapí, když se objeví v chudších zemích. Například nápoj Clorofila Drink byl dán na trh v Brazílii. Chlorofyl má bránit vázání karcinogenů na DNA v játrech i dalších orgánech a ničit ledvinové kameny. Cena láhve obsahující 360 ml nápoje odpovídá zhruba našim 45 Kč. Podobnou částku zaplatíte v Japonsku za tři párečky z rybího masa (1 páreček prý nahradí 1,5 sardinky nebo 280 g syrové makrely), které se hodí do pochoutek, jako je suši. Účinná látka se totiž dobře metabolizuje jen v přítomnosti žluči, tedy jako součást pestrého jídla.
Zdraví a krásu slibuje také japonská zmrzlina s kolagenem a hyaluronovou kyselinou, po jejímž pojídání má kůže vypadat mladistvě. Zmrzlina má příchuť zeleného čaje Uji, který je prý bohatý na antioxidanty. Kelímek obsahující 120 g zmrzliny stojí asi našich 40 Kč.
Typickou potravinou slibující omlazení je i sladká pomazánka bez cukru Norélift, kterou vyrábějí laboratoře Noreva ve Francii. Obsahuje antioxidanty, esenciální mastné kyseliny, lykopen a vitaminy. Prodává se ve třech příchutích (meloun a mango, černý rybíz, zelený čaj se zelenými rajčaty); 120 g ve sklenici stojí přibližně 200 Kč. Pokud pomazánku jíte denně, mají známky únavy ze 74 % zmizet už za měsíc. (Food Engineering & Ingredients, říjen a prosinec 2005)
Poznámka recenzenta:
Klíčové je sdělení, že účinek obsažených látek není vždy vědecky potvrzen. Je rysem naší doby, že reklama ve značné míře využívá pseudovědecký slovník a postupy jako marketingové nástroje. Přípravků, v nichž si solventní zákazník může draze pořídit iluzi, že dělá něco pro své zdraví a krásu, je spousta. Často jde o složky, které jsou v jiných potravinách dostupné za zlomek ceny (chlorofyl, kolagen, kyselina hyaluronová), nebo o placebo, ale v přípravcích na hubnutí někdy také o nebezpečné složky (viz Vesmír 79, 493, 2000/2). Oficiální věda o propagovaném efektu dané látky často ani neví nebo jde jen o dílčí výsledky několika málo studií. Například o účincích chlorofylu na tvorbu močových kamenů je v databázi PubMed všehovšudy 5 odkazů (www.PubMed.gov, zadat: chlorophyll and urinary stone). Jde o experimenty na potkanech či králících a in vitro, při kterých chlorofyl inhibuje tvorbu krystalů oxalátu (šťavelanu) vápenatého.Nedávno jsem se na našem trhu setkal s propagací přípravků slibujících překvapivý růst prsů. Jeden z nich inzerovala firma s názvem Health and Beauty. Text inzerátu uveřejněného v řadě periodik byl ryzím pábením (v oblasti rostlinných látek s endokrinologickými účinky pracuji dvanáct let). Ač se texty dovolávaly výzkumu amerických badatelů, v databázích WOS, PubMed a ScienceDirect jsem o MAXIBUST nic nenašel. Na přímý dotaz mi firma neodpověděla, doporučený dopis se mi dokonce vrátil jako „nevyžádaná korespondence“, kterou jednatelka firmy odmítla převzít.
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [318,23 kB]