Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

Pestrobarevný Vesmír

(Ad Vesmír 82, 483, 2003/9)
 |  19. 1. 2004
 |  Vesmír 83, 5, 2004/1

Mám rád barvy, a protože od mládí rád maluji a fotografuji, nezbylo mi než se o nich také něco naučit. Proto nemohu souhlasit s některými tvrzeními pana Havla, třeba že se barva červená a žlutá doplňují, zatímco červená a zelená nikoliv. Jednoduchým základem pro pochopení barevných souvislostí je Ostwaldův kruh, který v principu obsahuje tři barvy základní a tři podvojné, jež vzniknou smíšením těch základních. V kruhu jsou položeny tak, že proti sobě leží vždy barva základní a podvojná, a teorie tvrdí, že se doplňují. Např. červená se zelenou a nikoliv se žlutou, protože ta se doplňuje s fialovou, a modrá s oranžovou. Smísením těch základních s doplňkovými podvojnými pak vznikají barvy potrojné s lomenými odstíny, které vlastně v přírodě převládají. Například ona červená se zelenou vytvoří nepřeberné množství nádherných hnědí, radost pohledět. Jiná věc je ale otázka barevných kontrastů, kterých je celkem sedm a s kterými lze dělat často až neuvěřitelné dojmy.

Mohlo se stát, že jsem myšlenku pana Havla špatně pochopil, a v tom případě se omlouvám. Přesto bych rád zdůraznil, že červená a žlutá se možná dobře doplňují na vlajkách států či na fotbalových dresech, ale nikoliv v přírodě a v umění. Vnímání barev a jejich obliba u lidí je určitě oblast estetická a emotivní. Zatímco červená růže se dobře vyjímá proti svým zeleným listům jak na obrázku, tak ve skutečnosti, zelené skvrny na červené šunce určitě nevyvolají libé pocity. Jaké pocity vyvolají u včel, je jiný problém, ale míchat v tomto ohledu lidi se včelami asi není dost dobře možné. I když je pravda, že kombinace žluté a černé (ta prý není barva, ale tma, a proto ji impresionisté nepoužívali) je i lidmi využívána jako výstražná kombinace. Zdá se, že včely to mají na sobě ze stejných důvodů.

Ke stažení

O autorovi

Vlastimil Janků

 

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné