Aktuální číslo:

2025/3

Téma měsíce:

Humor

Obálka čísla

Četli jsme...

8. 9. 2003
 |  Vesmír 82, 485, 2003/9

KRZYSZTOF ZANUSSI: Za komunismu bylo rozdělení co je dobré a co špatné poměrně jasné. Dnes se žebříček nových, opravdových životních hodnot teprve hledá a vyvíjí. Najde-li se vůbec. Zopakuji vám konkrétní historku, kterou jsem vyprávěl na festivalu v Karlových Varech, když jsem tam v roce 2001 předsedal hlavní porotě: Tenkrát se mi chlubil jeden mladý polský spisovatel, že mu otiskli povídku v Playboyi. Zeptal jsem se ho, jestli si myslí, že je to v pořádku. Opáčil mi: No a co, víte, jak dobře tam platí? To je ta past! Pak mne rychle ubezpečoval, že on sám Playboy nečte, že je to pro něj jenom obživa, ale to už hledal alibi sám před sebou. Je důležité mít stále na paměti, čemu svými činy napomáhám.

Reflex: Myslíte, že Playboy škodí?

Psát do komunistických novin, být součástí jejich ideologické mašinérie, to bylo jednoznačně nedobré, odsouzeníhodné. Magazín Playboy se na první pohled zdá být pouze nevinnou erotikou. Ale tak tomu vůbec není. Tento populární časopis je sám o sobě jistou filozofií. Není špatný kvůli fotografiím nahých žen, ty mě vůbec nepohoršují, naopak jsou většinou velmi krásné, ale svým programem, tím, co sděluje. A to je návod k jednoduchému životu v morální lhostejnosti a v bezcílné egoistické rozkoši. A toto je škodlivé.

Reflex 31/2003

Ke stažení

Doporučujeme

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller?

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller? uzamčeno

Irena Jirků  |  3. 3. 2025
K výzkumu Kosmovy kroniky se po letech vrátil, protože – jak říká – dosud nenašel uspokojivou odpověď na základní otázku: Proč vůbec vznikla?...
Mají zvířata smysl pro legraci?

Mají zvířata smysl pro legraci?

Jaroslav Petr  |  3. 3. 2025
Umí se zvířata smát nebo aspoň usmívat? Mají smysl pro to, čemu my lidé říkáme humor? Pokud ano, jak se jejich schopnosti projevují a k čemu jsou...
Selský rozum u kulatého stolu

Selský rozum u kulatého stolu uzamčeno

Selský rozum rezonuje napříč společností jako jakýsi archetyp racionálního myšlení. Není to ale pouze rétorická figura, která se používá pro svůj...