Victoria na plavbě kolem světa
Portorické oslavy mezinárodních regat Operation Sail 2000 jsou noc od noci hektičtější a není divu, že závěrečnou přehlídku plachetnic absolvuje posádka Victorie k smrti unavená. Jedna za druhou proplouvají královny moří pod plnými plachtami v půlmílových rozestupech podél pevnosti El Morro a nabírají kurz Florida. Vedle velkých školních plachetnic (jsou to např. chilská Esmeralda, uruguayská Kapitan Miranda, kanadská Concordia či Eagle Spojených států) působí Victoria jako ořechová skořápka. Jediná ze všech nemá motor. Díky slušnému větru se statečně drží pelotonu, ale už při vjezdu do Old Bahama Channel mezi Kubou a bahamskými mělčinami je beznadějně poslední. Cenou útěchy je nám celodenní společnost krásného karibského žraloka.
Čtyřdenní bezvětří severně od Kuby definitivně rozhodne o tom, že se do Miami dostaneme, až když flotila odplouvá dál na sever. Pro nás je Florida konečnou stanicí. Začíná devítiměsíční maraton, během nějž Victorii vytahujeme z vody, opravujeme obšívku, kterou v Portoriku napadla šášeň lodní, pracujeme na novém nátěru, sháníme, opravujeme a zabudováváme motor (Perkins o síle 105 koní), vylepšujeme kotevní zařízení
Z Floridy odjíždí iniciátor celého projektu Rudolf Krautschneider, který má plány v severním Atlantiku s plachetnicí Polárkou. Novým kapitánem se stává Jindřich Kuchejda a posádka se ztenčuje na pět členů.
V polovině března 2001 konečně vyplouváme podél řetězce korálových ostrovů Florida Keys až k ostrůvkům Dry Tortugas. Název dostaly v 16. století podle množství želv a přívlastek Dry jako varování námořníkům, že zde nenajdou pitnou vodu. Se studenou frontou, která v této oblasti přináší severní vítr, kolmo protínáme Golfský proud (v této části ještě nazývaný Floridský) a přistáváme v Marina Hemingway na předměstí Havany.
Měsíc kubánské reality uběhne jako voda a opět vyrážíme na oceán. Nejvyšší čas konec dubna je pro plavbu na Bermudy ideální, neboť poskytuje malý oddech mezi jarními bouřemi severního Atlantiku a prvními hurikány.
Golfský proud pomáhá Victorii proti další studené frontě. Podle mořeplaveckých příruček by v tomto období měly převládat jihozápadní větry, většinu cesty však plujeme proti větru severozápadnímu a za 23 dní urazíme 1745 námořních mil. Bermudy jsou skupinou asi 150 korálových ostrovů a ostrůvků, z nichž jen 20 je obydleno. Objevil je r. 1503 (podle jiných zdrojů r. 1522) Španěl Juan Bermúdez a jsou nejstarší britskou kolonií. Jako první se tu usadila posádka anglické lodi Sea Venture, která roku 1609 ztroskotala na korálových útesech u hlavní skupiny ostrovů. Strávila zde téměř rok, než postavila novou loď a dokončila svou cestu do Virginie. Replika této lodi dnes stojí v přístavu St. George.
První skuteční osadníci dorazili r. 1612, kdy král Jakub I. dal Sommersovy ostrovy (podle admirála Sommerse, kapitána Sea Venture) do užívání virginské společnosti. Ta je obratem prodala londýnské společnosti, ale r. 1684 byly smlouvy zrušeny a kolonie připadla s konečnou platností Anglii. Dnes jsou Bermudy korunní kolonií s vnitřní autonomií (od r. 1968) a také jednou z nejhustěji zalidněných zemí světa na rozloze 53 km2 tu žije 62 000 obyvatel. Ze dvou třetin jsou černé pleti, zbytek je původu anglického a portugalského. Deset největších ostrovů je spojeno mosty. Bermudy jsou kopcovité a mají jen omezené zdroje vody; většinou se využívá voda dešťová nebo se odsoluje mořská. Hlavní příjmy země plynou z turistického ruchu a mezinárodního obchodu (zejména z pojišťovnictví).
Hlavní město Bermud je dnes Hamilton (3500 obyvatel), do r. 1815 mělo však tento statut St. George. Obě města jsou velmi úpravná, v anglickém venkovském stylu. Až do r. 1947 na Bermudy vůbec nesměla auta a dnes jen po určitou velikost.
Bezpečně se dá k Bermudám přiblížit jedině od jihovýchodu. Jinde obepínají souostroví korálové útesy asi ve vzdálenosti 12 námořních mil od viditelné země a ne vždy se lze spoléhat na navigační světla. Za špatného počasí je rozumné držet se od ostrovů dál, protože oceánské vlny se na bermudském šelfu mění v příbojové.
Všechny přijíždějící lodě musí navázat kontakt s Bermuda Harbour Radio na volacím kanálu VHF 16 (156,8 MHz) už 30 námořních mil před ostrovem. Bermuda Harbour Radio je provozováno bermudskou vládou jako záchranné koordinační centrum a je v kontaktu se záchrannými centry americkými i karibskými. Vstupní odbavení všech lodí probíhá v St. George, kde jsou na Ordnance Island soustředěny celní a imigrační úřady (otevřeno 24 hodin denně po 7 dní v týdnu!).
Ke stažení
- Článek ve formátu PDF [194,62 kB]