Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2Arktida2024banner2

Aktuální číslo:

2025/1

Téma měsíce:

Exploze

Obálka čísla

Zdraví a potravinářská reklama

 |  5. 11. 2002
 |  Vesmír 81, 605, 2002/11

Úspěšný potravinářský trh vyžaduje stále nové produkty. Většina zákazníků si přeje potraviny, které prospívají zdraví a zároveň jsou chutné. V roce 2001 se v některých státech začal do přírodních vod prodávaných v lahvích přidávat vápník. Kupují je zejména ženy. Běžné je také obohacování šťáv a limonád kombinací vitaminů A, C a E. Do plnotučného mléka (ve Španělsku) či minerální vody (v USA) přidávají někteří výrobci fluorid jako podporu vývoje dětského chrupu.

Přidávání probiotických kultur je známé i v ČR (Actimel), ve Spojeném království a v Německu, kde se r. 2001 začal úspěšně prodávat probiotický jogurt. Probiotickými kulturami se obohacují i masné produkty, např. salámy nebo grilovaný krocan. V reklamě na řadu potravinářských výrobků se osvědčil americký novotvar

Ke stažení

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Zdeněk Šesták

RNDr. Zdeněk Šesták, DrSc., (*1932) vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Ústavu experimentální botaniky AV ČR se zabývá fyziologií fotosyntézy. Šéfredaktor časopisu Photosynthetica. (e-mail: sestak@ueb.cas.cz)

Doporučujeme

Exploze, které tvoří

Exploze, které tvoří uzamčeno

Supernovy vytvářejí v mezihvězdném prostředí bubliny. V hustých stěnách bublin vznikají hvězdy. A to, co začalo výbuchem, končí hvězdou.
Mrtví termiti odpovídají na evoluční otázky

Mrtví termiti odpovídají na evoluční otázky uzamčeno

Aleš Buček, Jakub Prokop  |  6. 1. 2025
Termiti představují odhadem čtvrtinu globální biomasy suchozemských členovců. Naší snahou je pochopit, jak dosáhli ekologického úspěchu, jak se...
Objev země Františka Josefa

Objev země Františka Josefa

Zdeněk Lyčka  |  6. 1. 2025
Soukromá rakousko-uherská polární výprava v letech 1872–1874 nedosáhla zamýšleného cíle, jímž bylo proplout Severní mořskou cestou a případně...