Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Zdraví a potravinářská reklama

 |  5. 11. 2002
 |  Vesmír 81, 605, 2002/11

Úspěšný potravinářský trh vyžaduje stále nové produkty. Většina zákazníků si přeje potraviny, které prospívají zdraví a zároveň jsou chutné. V roce 2001 se v některých státech začal do přírodních vod prodávaných v lahvích přidávat vápník. Kupují je zejména ženy. Běžné je také obohacování šťáv a limonád kombinací vitaminů A, C a E. Do plnotučného mléka (ve Španělsku) či minerální vody (v USA) přidávají někteří výrobci fluorid jako podporu vývoje dětského chrupu.

Přidávání probiotických kultur je známé i v ČR (Actimel), ve Spojeném království a v Německu, kde se r. 2001 začal úspěšně prodávat probiotický jogurt. Probiotickými kulturami se obohacují i masné produkty, např. salámy nebo grilovaný krocan. V reklamě na řadu potravinářských výrobků se osvědčil americký novotvar

Ke stažení

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Zdeněk Šesták

RNDr. Zdeněk Šesták, DrSc., (*1932) vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Ústavu experimentální botaniky AV ČR se zabývá fyziologií fotosyntézy. Šéfredaktor časopisu Photosynthetica. (e-mail: sestak@ueb.cas.cz)

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...