Aktuální číslo:

2023/5

Téma měsíce:

Adaptace

Obálka čísla

Zdraví a potravinářská reklama

 |  5. 11. 2002
 |  Vesmír 81, 605, 2002/11

Úspěšný potravinářský trh vyžaduje stále nové produkty. Většina zákazníků si přeje potraviny, které prospívají zdraví a zároveň jsou chutné. V roce 2001 se v některých státech začal do přírodních vod prodávaných v lahvích přidávat vápník. Kupují je zejména ženy. Běžné je také obohacování šťáv a limonád kombinací vitaminů A, C a E. Do plnotučného mléka (ve Španělsku) či minerální vody (v USA) přidávají někteří výrobci fluorid jako podporu vývoje dětského chrupu.

Přidávání probiotických kultur je známé i v ČR (Actimel), ve Spojeném království a v Německu, kde se r. 2001 začal úspěšně prodávat probiotický jogurt. Probiotickými kulturami se obohacují i masné produkty, např. salámy nebo grilovaný krocan. V reklamě na řadu potravinářských výrobků se osvědčil americký novotvar

Ke stažení

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Zdeněk Šesták

RNDr. Zdeněk Šesták, DrSc., (*1932) vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Ústavu experimentální botaniky AV ČR se zabývá fyziologií fotosyntézy. Šéfredaktor časopisu Photosynthetica. (e-mail: sestak@ueb.cas.cz)

Doporučujeme

Evoluční adaptace

Evoluční adaptace

Jan Toman  |  2. 5. 2023
Adaptaci můžeme zařadit mezi centrální pojmy evoluční biologie. Stejně jako všechny zdánlivě jednoduché koncepty ovšem skrývá netušenou hloubku....
Metabolická flexibilita

Metabolická flexibilita uzamčeno

Jan Gojda, Michal Anděl  |  2. 5. 2023
Lidský organismus je adaptován na měnící se dostupnost a potřebu energetických substrátů.
Komu patří kultura?

Komu patří kultura?

Jaroslav Jiřík, Martin Soukup  |  2. 5. 2023
Získávání exotických předmětů, artefaktů či lidských ostatků bývalo mezi evropskými cestovateli, vědci a muzei běžné. Dnes narůstá snaha narovnat...