Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/10

Téma měsíce:

(Ne)pozornost

Obálka čísla

Zdraví a potravinářská reklama

 |  5. 11. 2002
 |  Vesmír 81, 605, 2002/11

Úspěšný potravinářský trh vyžaduje stále nové produkty. Většina zákazníků si přeje potraviny, které prospívají zdraví a zároveň jsou chutné. V roce 2001 se v některých státech začal do přírodních vod prodávaných v lahvích přidávat vápník. Kupují je zejména ženy. Běžné je také obohacování šťáv a limonád kombinací vitaminů A, C a E. Do plnotučného mléka (ve Španělsku) či minerální vody (v USA) přidávají někteří výrobci fluorid jako podporu vývoje dětského chrupu.

Přidávání probiotických kultur je známé i v ČR (Actimel), ve Spojeném království a v Německu, kde se r. 2001 začal úspěšně prodávat probiotický jogurt. Probiotickými kulturami se obohacují i masné produkty, např. salámy nebo grilovaný krocan. V reklamě na řadu potravinářských výrobků se osvědčil americký novotvar

Ke stažení

RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Zdeněk Šesták

RNDr. Zdeněk Šesták, DrSc., (*1932) vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK v Praze. V Ústavu experimentální botaniky AV ČR se zabývá fyziologií fotosyntézy. Šéfredaktor časopisu Photosynthetica. (e-mail: sestak@ueb.cas.cz)

Doporučujeme

Zadání testu z titulní strany

Zadání testu z titulní strany

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Na titulní straně říjnového Vesmíru jsme otiskli Bourdonův test setrvalé pozornosti, známý také jako Bourdonův-Wiersmův test. Jde o tradiční...
Vypravěč velkých příběhů

Vypravěč velkých příběhů

Ondřej Vrtiška  |  29. 9. 2025
Je Jan Černý spíše imunolog, nebo buněčný biolog? Sám o sobě raději mluví obecněji jako o přírodovědci, do menších škatulek se nevejde. Stejně...
Když dva vidí totéž, není to vždy totéž

Když dva vidí totéž, není to vždy totéž uzamčeno

Petr Telenský  |  29. 9. 2025
Slavný citát, připisovaný polskému básníkovi Stanislawu Jerzy Lecovi a zhudebněný Ivo Jahelkou, říká, že seno voní jinak koním a jinak...