Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Výchova dospívajících hluchoslepých

 |  5. 8. 2001
 |  Vesmír 80, 426, 2001/8

U hluchoslepých může puberta probíhat se zpožděním, ale zato s bouřlivějšími reakcemi. Zdravý člověk poznává změny svého těla pohledem nebo si je uvědomuje v rozhovoru, hluchoslepí však mají postižený zrakový i sluchový analyzátor (viz Vesmír 78, 513, 1999/9). Fyzické změny vnímají pouze hmatem. Celkově mají mnohem méně podnětů zvenčí, a proto svému tělu věnují větší pozornost. Hluchoslepé dívky, dříve milé, mohou být v pubertě zpočátku neposlušné, později agresivní. Tlučou malé děti i dospělé, štípají, kousají. Během těchto fází se střídá nervozita, uzavřenost, přehnaný smích a pláč bez podnětu. Nervozita také může přejít v autoagresi a k afektivním reakcím ústícím v dušnost, křeče, sebepoškozování (tlučení hlavou do zdi, vytrhávání vlasů). Angličtí psychologové vypracovali program pro tlumení nepříznivých agresivních reakcí u dospívajících hluchoslepých. Nejdůležitější je však přístup k hluchoslepému dítěti, schopnost akceptovat výkyvy jeho chování a neznepokojit ho ráznou změnou postoje. V podstatě jsou tři možnosti: 1) přehlížení (bez reakce na útok), 2) zákaz, trest, plácnutí (dítě však musí vědět, proč bylo plácnuto, a způsob odpovědi nesmí chápat jako hru), 3) pohlazení jako reakce na agresivitu. Záleží na citlivosti každého vychovatele, jak dobře se mu podaří tyto tři možnosti kombinovat.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Ilona Ireinová

Mgr. Ilona Hamplová (rozená Ireinová) (*1976) vystudovala speciální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Zabývá se vztahem handicapované mládeže a společnosti, tématem její doktorandské práce je výchova a vzdělávání hluchoslepých dětí u nás a v zahraničí. (e-mail: ireinovi@pdfnw.upol.cz)

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...