Výchova dospívajících hluchoslepých
| 5. 8. 2001U hluchoslepých může puberta probíhat se zpožděním, ale zato s bouřlivějšími reakcemi. Zdravý člověk poznává změny svého těla pohledem nebo si je uvědomuje v rozhovoru, hluchoslepí však mají postižený zrakový i sluchový analyzátor (viz Vesmír 78, 513, 1999/9). Fyzické změny vnímají pouze hmatem. Celkově mají mnohem méně podnětů zvenčí, a proto svému tělu věnují větší pozornost. Hluchoslepé dívky, dříve milé, mohou být v pubertě zpočátku neposlušné, později agresivní. Tlučou malé děti i dospělé, štípají, kousají. Během těchto fází se střídá nervozita, uzavřenost, přehnaný smích a pláč bez podnětu. Nervozita také může přejít v autoagresi a k afektivním reakcím ústícím v dušnost, křeče, sebepoškozování (tlučení hlavou do zdi, vytrhávání vlasů). Angličtí psychologové vypracovali program pro tlumení nepříznivých agresivních reakcí u dospívajících hluchoslepých. Nejdůležitější je však přístup k hluchoslepému dítěti, schopnost akceptovat výkyvy jeho chování a neznepokojit ho ráznou změnou postoje. V podstatě jsou tři možnosti: 1) přehlížení (bez reakce na útok), 2) zákaz, trest, plácnutí (dítě však musí vědět, proč bylo plácnuto, a způsob odpovědi nesmí chápat jako hru), 3) pohlazení jako reakce na agresivitu. Záleží na citlivosti každého vychovatele, jak dobře se mu podaří tyto tři možnosti kombinovat.
Ke stažení
Článek ve formátu PDF [365,86 kB]