Jak má student poznat, co všechno mu uniká?
Příspěvek Lucie Malé jsem si se zájmem přečetl a plně s jeho obsahem souhlasím. Od útlého věku jsem byl veden k zájmu o přírodu. Tak se mi stalo, že zejména v systematické zoologii a zoogeografii jsem disponoval poněkud hlubšími znalostmi než pedagog, který mě k nim měl dovést. Dodnes s trochu hořkým úsměvem vzpomínám i na dva případy, kdy mé znalosti byly klasifikovány jako neznalost a obdržel jsem kvůli nim horší známku. Tehdy (v 6. třídě) jsem to nesl jako obrovskou křivdu. Při čtení tohoto příspěvku jsem si na ony chvíle vzpomněl. Bylo by dobré, kdyby alespoň jednoho z podobných pedagogů přivedl k zamyšlení. Obávám se však, že takoví, kteří by vaši radu potřebovali, Vesmír nečtou.
Jako zoolog se ale musím zastat vyučujícího z příkladu o medvědu hnědém. On totiž medvěd grizzly (Ursus arctos horribilis) je do značné míry to samé jako medvěd hnědý (Ursus arctos). Nutno přiznat, že i když je dnes medvěd grizzly všeobecně uznávaným poddruhem medvěda hnědého, v minulosti byl považován za samostatný druh. Ale například ve 4. dílu populární edice Zvířata z celého světa (I. Heráň: Medvědi a pandy, SZN, Praha 1978), což je publikace dostupná i široké veřejnosti, je uveden jako pouhý poddruh. Za tento příspěvek vám děkuji, protože vedle biologie je řada oborů, ve kterých se při vzdělávání svých dětí budu muset spolehnout na lidi za katedrou.
Ke stažení
- Článek ve formátu PDF [107,94 kB]