Aktuální číslo:

2021/7

Téma měsíce:

Požáry

Učitelky a učitelé v komunikaci s žáky

 |  5. 3. 1999
 |  Vesmír 78, 175, 1999/3

Dotazník zjišťující rysy pedagogické komunikace byl předložen jak žákům a žákyním základních, středních i vysokých škol, tak jejich učitelům a učitelkám. Co vyplynulo z jeho vyhodnocení?

  • Učitelky kladou důraz na důslednost, spravedlnost, čestnost, vlídnost, působí na ně kouzlo osobnosti, zdvořilost, upravenost. Podporují tvořivost, radost a optimizmus. Do výuky více zařazují praktická cvičení a dramatizaci. Kritizovány jsou za stereotypnost výuky a vyžadování pouhých odpovědí na otázky. Více se zajímají o osobní život a vztahy žáků mimo školu. Častěji se rozčilují.
  • Učitelé lépe postihují individuální schopnosti žáků, jsou tolerantnější, systematičtější a udržují si určitý nadhled. Častěji než ženy volí rozhovor, využívají více metod, používají videotechniku apod. Jsou objektivnější v hodnocení, lépe udrží pozornost i kázeň, mají smysl pro humor, bývají však kritizováni za sklon k ironizaci. Jsou si vědomi svého nespisovného vyjadřování.

Nedostatků ve výslovnosti, v dikci a v dynamice projevu si nejsou vědomi ani učitelé, ani učitelky. Učitelky jsou příznivěji hodnoceny děvčaty než chlapci, přesto celkové hodnocení komunikačních schopností vyznívá ve prospěch učitelů. Zároveň však je patrné, že rozhoduje především typ osobnosti a její vlastnosti, nikoli její pohlaví. (Naše řeč 81, 112, 1998/2–3)

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

Pavla Loucká

Mgr. Pavla Loucká (*1950) vystudovala obor čeština-jugoslavistika na Filozofické fakultě UK v Praze. V redakci Vesmíru se zabývá jazykovou úpravou textů a popularizací češtiny. Deset let (1996–2006) psala pro Vesmír jazykové koutky. Je autorkou dvou knih o češtině: „Zahrada ochočených slov“ (Dokořán 2007) a „Dech, duch a duše češtiny“ (Albatros 2008).

Doporučujeme

Jak můžeme dosáhnout vynikající úrovně výuky?

Jak můžeme dosáhnout vynikající úrovně výuky?

Clément Lafon Placette  |  14. 7. 2021
Jak poznáte, že jste odvedl dobrou práci? Pokud jste obeznámeni s neurolingvistickým programováním (nebo jste studentem, kterého jsem měl to...
Požáry v krajině

Požáry v krajině

Jiří Sádlo  |  12. 7. 2021
Centrální paradigma čili ústřední hláška vědeckého oboru ekologie ohně by mohla znít skromně: je normální, že příroda občas hoří.
Dobře už bylo

Dobře už bylo uzamčeno

David Storch  |  12. 7. 2021
„Biologická rozmanitost Země od prvohor po dnešek roste, ale tento nárůst byl přerušen pěti masovými vymíráními, z nichž to zatím poslední...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné