Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025Multilicence2025

Aktuální číslo:

2025/4

Téma měsíce:

Prázdno

Obálka čísla

Děti se učí rychleji hudebním zvukům

 |  5. 8. 1996
 |  Vesmír 75, 475, 1996/8

Výuka hudbě zlepšuje schopnost dětí učit se řeči a zlepšuje jejich sociální dovednosti. Psycholožka Maria Spychigerová z Fribourské univerzity ve Švýcarsku spolu s Jeanem-Lukem Patrym ze Salcburské univerzity sledovala po tři roky 70 tříd dětí mezi 7 a 15 lety. V 35 třídách zvýšili počet hodin hudební výchovy na 5 týdně, zbylých 35 tříd mělo jen 1 až 2 hodiny týdně. Po třech letech se zjišťovaly rozdíly v inteligenci, poznávacích schopnostech a sociální integraci. Mezi oběma skupinami nebyl zjištěn žádný rozdíl v  inteligenci, avšak děti s více hodinami hudební výchovy byly lepší v jazycích a nebyly horší v matematice, přestože v těchto předmětech měly méně vyučovacích hodin. Dovedly rovněž lépe převyprávět slyšené. Ve třídách s 5 hodinami hudby bylo méně konfliktů, děti více spolupracovaly mezi sebou i s učitelem, méně dětí bylo pokládáno za “outsidery″.

Vyloženě dobrou zkušenost udělala Spychigerová rovněž s obtížně vychovatelnou třídou, kterou nikdo nechtěl učit. Přes počáteční problémy to byl po třech letech přímo zázrak, říká Spychigerová. (New Sci. 1996, No. 2030, str. 6)

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

R. Čepický

Doporučujeme

Rostliny vyprávějí o lidech

Rostliny vyprávějí o lidech

Ondřej Vrtiška  |  31. 3. 2025
V Súdánu už dva roky zuří krvavá občanská válka. Statisíce lidí zahynuly, miliony jich musely opustit domov. Etnobotanička a archeobotanička Ikram...
O prázdnech v nás

O prázdnech v nás uzamčenovideo

Jan Černý  |  31. 3. 2025
Naše tělo je plné dutin, trubic a kanálků. Malých i velkých. Některé jsou zaplněné, jiné prázdné, další jak kdy. V některých proudí tekutina, v...
Nejúspěšnější gen v evoluci

Nejúspěšnější gen v evoluci

Eduard Kejnovský  |  31. 3. 2025
Dávno před vznikem moderních forem života sváděly boj o přežití jednodušší protoorganismy, z počátku nejspíše „nahé“ replikující se molekuly...