Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Děti se učí rychleji hudebním zvukům

 |  5. 8. 1996
 |  Vesmír 75, 475, 1996/8

Výuka hudbě zlepšuje schopnost dětí učit se řeči a zlepšuje jejich sociální dovednosti. Psycholožka Maria Spychigerová z Fribourské univerzity ve Švýcarsku spolu s Jeanem-Lukem Patrym ze Salcburské univerzity sledovala po tři roky 70 tříd dětí mezi 7 a 15 lety. V 35 třídách zvýšili počet hodin hudební výchovy na 5 týdně, zbylých 35 tříd mělo jen 1 až 2 hodiny týdně. Po třech letech se zjišťovaly rozdíly v inteligenci, poznávacích schopnostech a sociální integraci. Mezi oběma skupinami nebyl zjištěn žádný rozdíl v  inteligenci, avšak děti s více hodinami hudební výchovy byly lepší v jazycích a nebyly horší v matematice, přestože v těchto předmětech měly méně vyučovacích hodin. Dovedly rovněž lépe převyprávět slyšené. Ve třídách s 5 hodinami hudby bylo méně konfliktů, děti více spolupracovaly mezi sebou i s učitelem, méně dětí bylo pokládáno za “outsidery″.

Vyloženě dobrou zkušenost udělala Spychigerová rovněž s obtížně vychovatelnou třídou, kterou nikdo nechtěl učit. Přes počáteční problémy to byl po třech letech přímo zázrak, říká Spychigerová. (New Sci. 1996, No. 2030, str. 6)

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Aktuality

O autorovi

R. Čepický

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...