Úpadek matematických dovedností, dril a prostor pro tvůrčí činnost
| 5. 2. 1996Společná zpráva tří britských učených společností varuje před úpadkem matematických dovedností britských žáků. Za úpadek činí odpovědným National Curriculum – britskou obdobu našich osnov, která se řídí snahou co nejvíc usnadnit školákům život. Zpráva říká: „Pokrok ve zvládání matematiky závisí na redukci známých pracných postupů na automatické mentální pochody, které již nevyžadují vědomé myšlení. To vytváří duševní prostor, který studentovi umožňuje, aby se soustředil na nové neobvyklé ideje.“ Je podivné, že je nutné o takových věcech hovořit. Každý učitel tělocviku ví, že nemůžete pokročit v tenisu, aniž byste byli schopni zvládat jednotlivé údery nevědomě a rychle. A zvládnout je vyžaduje dlouhé hodiny tvrdého tréninku, dlouhé hodiny opakování.
Respekt k matematickým dovednostem dostal těžkou ránu všeobecným používáním kalkulaček ve školách. Jeden z autorů zprávy vzpomíná na návštěvu Japonska s pracovním týmem připravujícím britské osnovy. To, že v japonských školách nenalezli žádné kalkulačky, považovali za důkaz zaostalosti za dobou. Ukazuje se však, že japonští studenti britské v matematických dovednostech naopak předběhli. Pozdější seznámení s kalkulačkami a počítači se jim vyplatilo (New Scientist No. 2003, str. 3, 7). Je pozoruhodné, jak málo se v těchto souvislostech mluví o osobnosti učitele.