2020/7

Klimatické změny

Syndrom nedostatku všetečnosti

|  5. 12. 1996
 |  Vesmír 75, 701, 1996/12

(pomyslný rozhovor nad článkem C. Höschla: Syndrom narušené závislosti na odměně, Vesmír 75, 485, 1996/9)

Fatima Cvrčková

F: - Ta věda je krásná věc ... Tady ve Vesmíru píšou, že se asi našel gen pro alkoholizmus a obezitu a závislost na hracích automatech a na drogách, a dokonce prý i na sklon ke kouření. A prý by se všechny ty závislosti měly dát léčit, nebo by se jim snad dokonce dalo předejít.

C: - Ukaž ... No jo. To je úžasné. Představ si ale, jaká by to byla otrava, muset se celý život preventivně cpát prášky jenom proto, abys náhodou nezačala kouřit nebo neztloustla.

F.: - Jaképak prášky? Máme genovou terapii. A navíc: nejde jen o tloustnutí, jde o heroin. Koneckonců, proč zrovna já?

C: - Myslíte, že by čtvrtina lidstva potřebovala genovou terapii? Tu jejich Al alelu, která souvisí s alkoholizmem, prý má každý čtvrtý...počkat, jak to, že každý čtvrtý nechlastá?

F: - Mě se neptej. Ale je to statisticky významné. Podívej: Al alelu dopaminového receptoru má jenom čtvrtina lidstva, ale celých 69% alkoholiků a jenom 20% těch ostatních.

C:- Což znamená...nech mě chvíli počítat..že alkoholiků je asi desetina a že z nositelů alely Al pije jenom necelá třetina. Ti ostatní by také měli preventivně polykat prášky?

F: - Proč zase prášky? Genová terapie jim neublíží. Jenom je připodobní většině.

C: - Nebude to škoda?

F: - Proč?

C: - Tihle lidé se prý dávají na pití a na drogy proto, že nedovedou najít patřičné uspokojení v běžných radostech každodenního života. V čem asi nacházejí potěšení ti nešťastníci s alelou Al, kteří nepropadli ani pití, ani drogám, ani jiné závislosti?

F: - Třeba v jídle. Taky je tam něco o obezitě. Zkrátka: o alelu Al není co stát, a to stačí.

C: - Nestačí. Co když ti ostatní vůbec nejdou nešťastníci? Co když třeba hledají uspokojení zrovna v tom, že takzvaně dělají vědu a možná dokonce počítají Al alely svých bližních? Jestlipak se autoři toho objevu sami otestovali?

F: - Pro mě za mě můžou hledat uspokojení i v tom, že se pořád hádají, jako ty... Důležité je to, co nám říká exaktní věda, ne tvoje spekulace. To dokáže každý, vymýšlet i otázky a problémy. Ale věda nám dává odpovědi!

C: - No právě. Jenže-... nemyslíš, že je občas dobré pouvažovat o tom, na co - a hlavně proč - jsme se vlastně ptali? Tuhle otázku za nás exaktní věda nepoloží. To si musíme rozhodnout sami.

F: - Budiž. Můžu se tedy na něco zeptat?

C: - Můžeš.

F: - Proč se pořád hádáme?

RUBRIKA: Eseje

Fatima Cvrčková

Doc. RNDr. Fatima Cvrčková, Dr. rer. nat., Dr., (*1966) vystudovala molekulární biologii a genetiku na Přírodovědecké fakultě UK, kde získala první experimentální zkušenosti v laboratoři Vladimíra Vondrejse, a genetiku na univerzitě ve Vídni. V současnosti se na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy zabývá buněčnou a molekulární biologií rostlin.
Cvrčková Fatima