Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Vesmírní umělci

 |  5. 6. 1995
 |  Vesmír 74, 358, 1995/6

Zanedlouho tomu bude pět let, co se na posledních stránkách obálky začalo představovat české a slovenské umění sedmdesátých a osmdesátých let. Říkávám někdy žertem, že zatímco galeristé a kritici umění rozhodují o tom, kdo bude v jejich galerii či časopise, já mám privilegium rozhodovat o tom, který uměléc bude ve Vesmíru (říkám to s malým v). Pravda to není především proto, že nerozhoduji já, ale díla sama, a navíc přihlížím při volbě právě k mínění oněch galeristů a výtvarných kritiků. Základní linie je snad jasná: moderní české a slovenské umění od počátku sedmdesátých let. A ovšem otevřenost dopředu, tedy k mladým nastupujícím umělcům. Odtud pak absence např. padesátých a šedesátých let (třeba informelu). Mnohá jména, mezi nimi i nejvýznamnější, chybějí i tak, ale ještě jsem neskončil. Koho bych tam rád měl, v tom mám jasno, ale je tady i otázka dostupnosti profesionálních fotografií, což není záležitost ani snadná, ani levná. Nebýt toho, že v redakci je dr. Stanislav Vaněk, který je mimo mnohé jiné i profesionálním fotografem, nebýt jeho citlivého oka, bylo by pro mne všechno mnohem svízelnější.

Dnes chci vzdát poctu jinému vesmírnému umělci, Milanu Albichovi. Ten vtiskuje Vesmíru výtvarnou a (typo)grafickou podobu a dělá to už 33 let. A k tomu slaví právě tento měsíc sedmdesátiny. Že, striktně vzato, nespadá do mnou stanoveného a výše zmíněného kritéria, že zůstal věrný svému stylu a způsobu malby od padesátých let? Porušování pravidel, zvláště těch, která jsme si sami dali, je čas od času velmi prospěšné, nechceme-li se stát zajatci svého vlastního přesvědčení. Ostatně Milan Albich také čas od času poruší svá vlastní pravidla; říká tomu úlety a původně jsme si mysleli, že představíme právě ty. Jenže když jsme byli v Albichově ateliéru, plném obrazů vonících venkem, mořem a dálkami, rozhodl jsem téměř okamžitě: musí to být něco skutečně albichovského, nezaměnitelného a jiného. Milan Albich je jiný a my se z jeho jinakosti můžeme radovat i poučit.

Dávný Albichův pritel Bohumil Hrabal sestavil malíři ze svých příležitostných textů celou kapitolu v knížce Domácí úkoly z pilnosti. A já mu rád předám slovo. V textu, psaném k malířově výstavě před dvaceti lety, tedy k jinému jubileu, vypráví o Albichovi jako malíři, který viděl a pozorným citem zaznamenal země a moře, a tak se dovedl podivuhodně setkat s českými chalupami na břehu oceánů, aby na oplátku dovedl ponořit české chalupy do ostrých barev přímořské krajiny. A tak Milan Albich, který se narodil v zemi modranských džbánků a dívčích slovenských copánků, upletl svým dílem cop z cizích i domácích pramínků vlasů, aby nakonec propletl jeden copánek s druhým tak a natolik, že propojil a okysličil jednu krajinu druhou a spojitými nádobami svých obrazů polidštil zemi a moře směrem k vzájemnému porozumění.

Proto obrazy Milana Albicha voní léčivou zemitou člověčinou.

Obrázky

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...