Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Ze starších ročníků Vesmíru

5. 3. 1997
 |  Vesmír 76, 178, 1997/3

Škodlivosť hadrového prachu z papíren. Na potoku jednom v Dolních Rakousích přihodilo se několikráte, že pstruzi a lipeni hromadně odumírali. Majitel panství podal stížnosť proto na tamní papírnu i bylo pak vyšetřeno, že dílem vody z papírny odváděné obsahovaly mnohé látky škodlivé, minerální i organické, zvláště pak ammoniak, dílem že škodlivě působil též hadrový prach do vody svedený neb do vzduchu vyprášený. Z té příčiny vydalo ministerstvo orby ve srozumění s ministerstvem vnitra nařízení, dle něhož není dovoleno hadrový prach do vody sváděti nebo do vzduchu rozprášiti, nýbrž jsou továrny povinny týž shromažďovati a spalovati, neboť bylo dosvědčeno, že je i zdraví lidskému nebezpečen.

Vesmír 1. března 1887, str. 119

Ochrana stromoví před zajíci. [...] Na obranu proti ostrému, hlodavému zoubku plachého ušáka vymýšleny rozmanité prostředky. Někteří vesničané na Krymu jali se obalovati ohrožené mlází nebo dospívající kmeny tabákovým listem a neminuli se výsledkem. Neboť pro kuřáky libá vůně nikotinová zajíci zdá se odpornou.

Vesmír 1. března 1897, str. 120

Heilmannova elektrická lokomotiva. Pro společnosť západní dráhy francouzské pořídila „Société de Traction électrique“ lokomotivu, která uvedena v činnosť mezi Havrem a Beurevillem a nejnověji mezi Mantesem a Paříží. Lokomotiva ta opatřena jest parním strojem, jenž vyvozuje elektřinu pomocí dvou dynamo o 1000 A. a 400 Vol. Celý stroj váží asi 120 tun a má sílu 1000 koní; při poměrně menší spotřebě paliva dociluje se pomocí lokomotivy této rychlosti 100 kilometrů za hodinu se značným vlakem.

Vesmír 15. března 1897, str. 129

Od Bakona a Komenského uznána jest cena vlastního pozorování; jest základem všeho poznání, jediným též základem zdárného vyučování. Schmeil vyslýchal 150 dětí ve stáří 12–14 let ve škole většího města, aby viděl, jaká jest zásoba jejich představ z vlastního pozorování. Z dětí těch nevidělo: 10 % krávu dojiti, 72 % máslo tlouci, 80 % přípravu sýra, 2 % lézti plže, 15 % hnízdo ptačí, 95 % oul, 56 % neslyšelo slavíka, 44 % netrhalo jahody, 25 % nevidělo skřivana, 3 % nevidělo zajíce běžeti, 23 % nevidělo pondravu, 39 % nevidělo živého ježka, 11 % neslyšelo kukačku, 71 % nevidělo veverku v lese, 17 % nevidělo rybu plovati, 37 % nebylo v lese. Odporučují se podobné dotazníky, jež ke smutným závěrkům vedou; 25 % dětí zná jásavou píseň skřivana jen z kněh anebo z líčení učitele! Není v rozumu, co nebylo ve smyslech, dí již Komenský.

Vesmír 15. března 1897, str. 124

Pokusná laboratoř „Davy-Faradayova“. Ku konci min. roku otevřena byla v Londýně slavnostním způsobem od prince Walesského Davy-Faradayova pokusná laboratoř pro vyšší, čistě vědecké výzkumy. Dr. Ludvík Mond zakoupiv z vlastních prostředků dům na Albemarlestreetu, zařídil jej velkolepým způsobem a věnoval památce velkých anglických učenců Davyho a Faradaye. Každý, kdo má k tomu potřebné vědecké vzdělání, jest oprávněn použiti této laboratoře pro své výzkumy; všecky vědecké přístroje, v hojném počtu pohotově jsoucí, i lučebniny a jiné potřeby jsou mu tu bezplatně k disposici. Věru velkodušné příkladné věnování, které v Anglii vzbudilo živý ohlas, jistě jí bude k novému požehnání.

Vesmír 15. března 1897, str. 130

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Různé
RUBRIKA: Vertikála

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...