Návrat lidí na Měsíc se odkládá
| 4. 3. 2024Tragédie lodi Apollo 1 nebo raketoplánů Challenger a Columbia se již nesmí opakovat. Právě v zájmu vyšší bezpečnosti se odkládají plánované cesty k Měsíci Artemis II a Artemis III.
Již více než půl století uplynulo od 14. prosince 1972, kdy lunární modul Challenger s astronauty Eugenem Cernanem a Harrisonem Schmittem zažehl svůj motor a opustil povrch Měsíce. Apollo 17 je dodnes poslední výpravou lidí k našemu nejbližšímu souputníkovi. O obnovení letů se od té doby několikrát hovořilo, ale vždy zůstalo pouze u slov. Teprve až když NASA před lety zformovala vizi programu Artemis, začaly se představy návratu lidí na Měsíc zhmotňovat.
Program Artemis, pojmenovaný po bohyni lovu, sestře boha Apollóna, má za úkol posunout průzkum Měsíce na novou úroveň. Lidé už na něj nemají letět jen proto, aby mohli zapíchnout vlajku, otisknout botu do lunárního regolitu, vyložit přístroje a naložit vzorky. Lidé se mají na Měsíci naučit udržitelně a dlouhodobě existovat. Jde především o využívání místních zdrojů, aby se nemuselo vše pracně dovážet ze Země. To se týká především vody, která by se dala těžit v trvale zastíněných kráterech. Právě z tohoto důvodu mají mise Artemis přistávat u jižního pólu Měsíce – v programu Apollo astronauti přistávali naopak spíše v okolí lunárního rovníku. Poznatky a zkušenosti, které na Měsíci nasbírají, se navíc mají využít pro zvažovanou pilotovanou výpravu k Marsu.
Rozdílů oproti programu Apollo bychom však našli mnohem víc. V rámci programu Artemis chce NASA spolupracovat s ostatními kosmickými agenturami, ale i se soukromými firmami. Evropská kosmická agentura třeba vyrábí servisní moduly kosmických lodí Orion, firmy SpaceX a Blue Origin byly zase vybrány, aby zajistily dodávky lunárních modulů, ve kterých budou astronauti na Měsíci přistávat. Zapomínat nesmíme ani na firmy Axiom Space a Collins Aerospace, které mají zajistit dodávky skafandrů pro výstupy na povrch Měsíce. Sluší se poznamenat, že v případě všech soukromých firem platí, že NASA si od nich bude kupovat službu – stejně jako je tomu u Mezinárodní kosmické stanice, kterou zásobují nákladem a na niž dopravují lidi.