i

Aktuální číslo:

2025/2

Téma měsíce:

Sklo

Obálka čísla

Co a jak vidí počítače

 |  30. 10. 2023
 |  Vesmír 102, 620, 2023/11

Letošní Cenu Neuron pro nadějné vědce v oboru computer science získala Zuzana Kúkelová z katedry kybernetiky na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze. Učí počítače vidět. Její algoritmy slouží v autonomních vozidlech, v systémech rozšířené reality i při konstrukci 3D modelů.

Původně jste studovala počítačovou grafiku, až později jste se přeorientovala na počítačové vidění. Jaký je mezi těmito výzkumnými oblastmi vztah? — Počítačové vidění je v podstatě inverzní problém k počítačové grafice. Ta se zabývá vytvářením obrázků: máme nějakou reprezentaci objektu, model světa, a snažíme se podle něj vykreslit obrázek tak, aby vypadal jako realistická fotografie nebo skutečný objekt, a to i s ohledem na osvětlení scény a podobně. Počítačové vidění postupuje opačně: máme fotografii nebo jiný vizuální vstup, a snažíme se z něj získat informace. Chceme například rekonstruovat 3D objekt nebo obrázek analyzovat a rozpoznat na něm různé objekty. Ale existuje už mnoho aplikací, v nichž se oba přístupy propojují.

Například? — V dnešní době je například velmi populární generovat obrázky metodami umělé inteligence. Zadáte klíčová slova, slovní popis, na jehož základě se obrázek generuje. V tom se oba typy algoritmů propojují. Algoritmy počítačového vidění slouží k tomu, abychom pomocí obrovského množství obrázků v roli tréninkových dat naučili neuronovou síť, jak různé objekty vypadají. A algoritmy počítačové grafiky pak slouží k tomu, aby tato síť na základě zadání vygenerovala obrázek nový.

To je ale v čase oddělené využití: nejprve trénink, potom generování obrazu. Je někde spolupráce těchto přístupů těsnější? — Třeba v rozšířené realitě. V ní generujete do prostoru, ve kterém se pohybujete, nějaké virtuální objekty, které musí být správně nasvícené a zakomponované do scény tak, aby působily realisticky. To je úkol počítačové grafiky. Ale abyste se v tom prostoru mohli pohybovat a aby se obraz vašemu pohybu přizpůsoboval, máte na brýlích kamery. Zpracováním jejich záběrů algoritmy počítačového vidění lze určit vaši polohu a orientaci. Systém vytváří 3D model vašeho okolí a díky němu ví, kam do něj nástroji počítačové grafiky virtuální objekty generovat.

K tomu je třeba zjistit například ohniskovou vzdálenost, vzít v úvahu optické zkreslení objektivu… To je ona „geometrie kamer“, kterou se zabýváte? — Ano. V počítačovém vidění používáme termín kamera. Toto slovo je v češtině i ve slovenštině obvykle vyhrazeno pro přístroj, který snímá video. Ale kamera je pro nás obecně jakékoli zařízení s objektivem, které zaznamenává obraz – ať pohyblivý, nebo statický. Kamery jsou dnes téměř všude. V telefonech je zpravidla hned několik kamer s různými parametry. Slouží nejen k fotografování a natáčení videa, ale čteme jimi QR kódy, odemykáme telefon pomocí detekce obličeje… Kamery se používají v průmyslu ke kontrole výroby, v dopravě, v bezpečnostních systémech, samozřejmě jsou nedílnou výbavou robotů a autonomních aut, v nichž jsou doplněny řadou dalších senzorů, přičemž data z nich také slouží jako vstupy pro počítačové vidění.

Nyní vidíte 15 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Matematika, Informatika
RUBRIKA: Rozhovor

O autorovi

Ondřej Vrtiška

Původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracoval jako vědecký novinář (ABC, Český rozhlas, TÝDEN, iHNed.cz), na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Věnuje se popularizaci vědy, spolupracuje s Učenou společností České republiky. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.
Vrtiška Ondřej

Doporučujeme

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem uzamčeno

Eva Bobůrková  |  3. 2. 2025
Přírodovědkyni Zuzaně Musilové učarovaly ryby. A to hlavně podivuhodné ryby hlubokomořské, s obrovskýma očima a strašlivými zuby. Byť mnohé z nich...
Doba skleněná

Doba skleněná uzamčeno

Obliba skla trvá už kolem 5000 let. Díky využití přírodních věd dokážeme prohloubit dosavadní poznání toho, kdy a kde se vyráběly skleněné...
Skleněný zázrak

Skleněný zázrak video

Marek Janáč  |  3. 2. 2025
Jeden z nejunikátnějších sklářských příběhů všech dob odstartovaly dvě rodinné tragédie. Leopoldu Blaschkovi z Českého Dubu zemřela na choleru...