Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Aktuální číslo:

2025/2

Téma měsíce:

Sklo

Obálka čísla

O významu lega a slov

 |  28. 2. 2022
 |  Vesmír 101, 198, 2022/3

Stojím na té straně lingvistické fronty, která souzní spíš s nadvládou sémantiky než s nadvládou formalismu, a to nejen toho typu, který známe z generativní gramatiky Noama Chomského. Význam v jazyce ovšem nekončí u významu, jak se ho pokoušejí zachytit definice výkladových slovníků. Význam sdělení není přesný součet izolovaných významů slov. Význam sdělení dokonce z velké části leží mimo slova jako taková.

Je to podobné jako u lega. Jednotlivá slova jsou jako dílky s různým předpokladem zapojitelnosti do celku. Samotné kostičky lega sice mají nějaký počet výstupků, nějakou barvu, případně obrázek, zvláštnost, ale jejich funkce je teprve potenciální. Pokud z kostiček lega chceme s určitým záměrem něco budovat, zásadní jsou jejich kombinace a okolí, tedy kontext. Abychom chápali, že hrouda pospojovaných dílků má být divočák nebo Batman, je potřeba nejen znalost kontextu, kdo, kdy, proč stavěl, ale i povědomí o vnějším světě. Třeba o fyziognomii divokého prasete nebo samotné existenci superhrdinů.

Idea, že by všichni uživatelé češtiny chápali pod konkrétními slovy zcela shodné obsahy, je blízká tomu, že by všichni používali kostičky lega shodným způsobem. Pokud chceme postavit plameňáka, nebude nás zajímat každý růžový dílek zvlášť, nepotřebujeme jeho izolovanou definici, potřebujeme ho vhodně zapojit. Pokud nezacvakne do celku, nedocílíme plameňáka. Je samozřejmé, že na krk budeme vybírat spíš z menších, spíš z růžových kostiček. Kdybychom do růžového krku vložili jednu zelenou kostičku, bude působit rušivě, ale přesto nezpůsobí, že bychom už plameňáka nerozeznali. Pokud jich tam vložíme nadmíru, a ještě je pospojujeme halabala, plameňáka už možná neidentifikujeme. Tak to funguje i se slovy a sděleními, která jejich pospojováním tvoříme.

Různé kanály popularizující češtinu (nikoli lingvistiku!) se často ptají: co znamená toto slovo? Co znamená flákanec, arci nebo sofistikovaný? Nabízejí pak zdánlivě správné odpovědi. Koncentrovat se na významy izolovaných slov má opodstatnění v právním jazyce, méně už v běžné komunikaci. Nehledáme kostičku lega pro ni samu, ale pro její uplatnění. Pro naplnění svého záměru. Proto se ptejme: jak toto slovo funguje v celku? Pátrat po významu slov izolovaně má smysl tak při luštění křížovky. Pátrat po opuštěné kostičce lega má smysl, když na ni v noci šlápneme. Ale to pak bývá náš záměr úplně jiný než něco vystavět. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Hana Dufková

Mgr. Hana Dufková, Ph.D., (*1986) vystudovala doktorské studium v oboru český jazyk, dlouhodobě pracuje v Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK, podílí se na projektu v Psychologickém ústavu AV ČR, píše učebnici, je v projektu Zeptej se vědce a externě učí na Ústavu bohemistiky pro cizince a komunikace neslyšících FF UK. Zajímá ji didaktika jazyka, popularizace vědy, znakové jazyky a mnoho podob vztahu jazyka a společnosti, která funguje na provázanosti mysli a jazyka, a jedince ve společnosti jazyků. Přestala věřit v to, že jazyk se dá a má dát usměrnit. Kromě práce miluje cesty vlakem kamkoli pryč, zvěř, pivovarnictví a svoje blízké.

Doporučujeme

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem

Probírat se úlovkem hlubokomořských ryb jako pokladem uzamčeno

Eva Bobůrková  |  3. 2. 2025
Přírodovědkyni Zuzaně Musilové učarovaly ryby. A to hlavně podivuhodné ryby hlubokomořské, s obrovskýma očima a strašlivými zuby. Byť mnohé z nich...
Doba skleněná

Doba skleněná uzamčeno

Obliba skla trvá už kolem 5000 let. Díky využití přírodních věd dokážeme prohloubit dosavadní poznání toho, kdy a kde se vyráběly skleněné...
Skleněný zázrak

Skleněný zázrak video

Marek Janáč  |  3. 2. 2025
Jeden z nejunikátnějších sklářských příběhů všech dob odstartovaly dvě rodinné tragédie. Leopoldu Blaschkovi z Českého Dubu zemřela na choleru...