Aktuální číslo:

2024/11

Téma měsíce:

Strach

Obálka čísla

Konspirace jako folklor

 |  6. 9. 2021
 |  Vesmír 100, 521, 2021/9

ad Vesmír 100, 233, 2021/4

Článek označující konspirační teorie za městský folklor mě poněkud zarazil. Několik let jsem byl členem národopisného souboru Radhošť a mezi konspiračními teoriemi a folklorem nevidím žádné souvislosti. Mohly by se spíše pokládat za jistý druh náboženství (či sektářství). V článku postrádám hlubší analýzu popisovaných negativních jevů. Nejsme v tom ovšem sami – rozdělení společnosti můžeme pozorovat i v tradičních baštách demokracie, jako jsou Izrael, Velká Británie nebo USA.

Jan Matys, Davle

Odpověď autora: Konspirační teorie studují různé vědní disciplíny a každá z nich tento fenomén chápe svým úhlem pohledu. Politology zajímá politický rozměr, historiky dějiny, sociology společenská dimenze konspiračních teorií. Etnologové téma chápou jako svébytné vývojové stadium folklorního žánru fámy; pomáhá tomu především neformální způsob jejich šíření. Konspirační teorie se totiž ve společnosti šíří velmi podobně jako fámy, pověsti, pohádky, anekdoty či memy. Současný folklor je v moderním pojetí, třeba dle amerického etnologa Timothyho Tangherliniho, chápán jako ústně, ale i na internetu šířené kolektivní texty, kolující jak uvnitř specifických sociálních sítí, tak napříč jimi. V sociální praxi se současný folklor projevuje pomocí performancí, tedy konkrétních aktů vyprávění, psaní či „přeposílání“ textů. Tyto performance pak slouží jako prostor pro veřejné vyjednávání kulturní ideologie, tedy kolektivních hodnot, představ či společenských norem určité sociální skupiny. Folklor jako společenský fenomén tak existuje v neustálém dialektickém napětí: mezi představami a požadavky jednotlivců na straně jedné a kolektivními tradicemi sociálních skupin, kterých jsou tyto osoby příslušníky, na straně druhé. Právě proto se folklorní texty (včetně konspiračních teorií) neustále – podobně jako virus – mění, mutují a přetvářejí, aby se co nejlépe přizpůsobily individuálním potřebám jedinců. Ideologická dimenze konspiračních teorií je pak skutečně, jak naznačila čtenářova reakce, přibližuje náboženství. Není proto náhodou, že etnologové konspirační teorie častou zkoumají společně s religionisty – odborníky na komparativní studium náboženství. Etnology na konspiračních teoriích zajímá jejich vznik a způsob šíření, religionisty jejich ideový obsah.

Ke stažení

O autorovi

Petr Janeček

Doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D., (*1978) působí v Ústavu etnologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, kde se věnuje výuce a výzkumu v oblasti etnologie a folkloristiky. Jeho hlavním badatelským zájmem je současný folklor, dějiny oboru a teoretické aspekty nemateriálního kulturního dědictví.
Janeček Petr

Doporučujeme

Se štírem na štíru

Se štírem na štíru

Daniel Frynta, Iveta Štolhoferová  |  4. 11. 2024
Člověk každý rok zabije kolem 80 milionů žraloků. Za stejnou dobu žraloci napadnou 80 lidí. Z tohoto srovnání je zřejmé, kdo by se měl koho bát,...
Ustrašená společnost

Ustrašená společnost uzamčeno

Jan Červenka  |  4. 11. 2024
Strach je přirozeným, evolucí vybroušeným obranným sebezáchovným mechanismem. Reagujeme jím na bezprostřední ohrožení, které nás připravuje buď na...
Mláďata na cizí účet

Mláďata na cizí účet uzamčeno

Martin Reichard  |  4. 11. 2024
Parazitismus je mezi živočichy jednou z hlavních strategií získávání zdrojů. Obvyklá představa parazitů jako malých organismů cizopasících na...